Vandaag is het al 25 jaar geleden dat de Britse acteur Denholm Elliott is gestorven op Ibiza aan TBC veroorzaakt door aids. Hij was immers biseksueel, zoals zijn vrouw na zijn dood bekendmaakte. Zijn enige Oscarnominatie kreeg-ie voor “A room with a view” in 1987. Acteur geworden tijdens verblijf in Duits gevangenkamp tijdens W.O.II, zal hij de hele tijd met een drankprobleem blijven kampen, zodat hij bijna alleen maar voor “belangrijke bijrollen” werd gevraagd. Maar dan was-ie bij wijlen soms briljant. Een gezegde in Britse filmmiddens was dan ook: “Never play with children, dogs and Denholm Elliott”.

Een paar voorbeelden van dergelijke films.
In 1955, in his directing début, Tony Richardson produced Jean Giraudoux’s “The Apollo of Bellac” for television with Denholm Elliott and Natasha Parry in the main roles.
“Quest for love”, een Britse romantische SF-film van Ralph Thomas naar het kortverhaal “Random quest” van John Wyndham met Tom Bell als Colin Trefford, een jonge natuurkundige die zwaar gewond raakt bij een ontploffing in zijn laboratorium. Als hij opnieuw tot bewustzijn komt, stelt hij vast dat hij in een “parallelle” wereld leeft: hier is hij een succesvol auteur, die evenwel een onuitstaanbaar karakter heeft en op die manier op scheiden staat van zijn vrouw Ottilie (Joan Collins). In de rol van Treffords vriend (in beide werelden) zien we Denholm Elliot.
In 1984 werd “The razor’s edge” van Somerset Maugham nogmaals verfilmd, deze keer door John Byrum met Bill Murray als Larry, Theresa Russell als Sophie, Catherine Hicks als Isabel en Denholm Elliott als Elliott Templeton.
In “Scorchers” (1991) is Faye Dunaway een zelfbewuste erotische vrouw “van middelbare leeftijd”. Dit verfilmd toneelstuk (zowel geschreven als verfilmd door de Brit David Beaird) speelt zich af in het Zuiden van de Verenigde Staten, in het broeierige Louisiana met zijn Franse cajunmuziek en zijn “crawfish” uit de bayous “where the alligators growl so mean”. De gedroomde locatie voor een zwoel, heet drama à la Tennessee Williams. De film is een beetje te veel toneel om een echte aanrader te zijn, maar terwijl de jonge Emily Lloyd en Jennifer Tilly elk op hun manier met hun seksualiteit overhoop liggen, staat daartegenover de ongenaakbare Faye Dunaway, die het allemaal wel al weet en ook in de praktijk brengt. Want “ongenaakbaar” is Thais (zo heet ze in de film) enkel in de emotionele betekenis van het woord, voor geld is ze des te meer “genaakbaar”. Ze is immers een hoer en één die fier is het te zijn. Niet de hoer met het gouden hart, niet de hoer tegen wil en dank, nee één uit bewuste keuze. Ze is misschien niet onverdeeld gelukkig, maar wie is dat wel? Zeker niet Howler, de geflipte (of geflopte?) acteur die aan de drank is, levensecht gespeeld door Denholm Elliott.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s