Op 4 oktober 2012 werd Tinnenpot waar (bijna) alles kan voorgesteld, een artistiek fotoboek op groot formaat. De aanleiding voor de publicatie was het feit dat het Gentse Theater Tinnenpot op dat moment twintig jaar actief was.

Gedurende die twintig jaar haalde Tinnenpot een gemiddelde van 40.000 toeschouwers per jaar. Vermenigvuldigd met twintig maakt dit dus zo’n 800.000 toeschouwers in het totaal of een gemiddelde van 400 voorstellingen per jaar. Waaruit we dus leren dat op deze 8.000 voorstellingen gemiddeld honderd toeschouwers per keer afkwamen. Toch vind je daar niets van terug in het boek, tenzij dan aan de binnenkant van de kaft, waarop (bijna) alle namen staan afgedrukt van om en bij de twee duizend mensen die ooit wel eens iets hebben gedaan in het theater. Zowel vóór als achter de schermen. Maar de foto’s zelf concentreren zich op de diverse zaaltjes die onder het dak van de Tinnenpot hun Bestaansrecht vonden met de “B” waarmee de naam van ieder zaaltje begint. Ondertussen heeft Tinnenpot alle mogelijke speelruimten benut, alhoewel… misschien is er in dit gebouw nog een plekje te vinden… Dát vooral werd dus in kaart gebracht — op kunstfoto’s — in een luxueus boek door Communicatiehuis Claerhout Gent. Voor wie toch nood heeft aan een woordje uitleg, is er wel een bijsluiter, waarin grote baas Jo Decaluwe zich van zijn meest poëtische kant laat zien. Het boek is wellicht nog altijd te koop in Theater Tinnenpot, Tinnenpotstraat 21, 9000 Gent voor de prijs van 50 euro. De opbrengst van de verkoop komt de uitbating van het pand ten goede.
Rond de Millenium-wende interviewde ik Jo Decaluwe over het opgaan van Arca in het Publiekstheater en de uitbouw van de Tinnen Pot tot een kunstencentrum.
“Het uiteengaan van Arca en de Tinnen Pot was al besloten nog lang voor de discussie over het Publiekstheater. En ik ben altijd kandidaat geweest als directeur. Dit wil zeggen: als de Raad ons dossier goedkeurt, want zonder subsidies kan het echt niet. Alleen al het complex kost me twee miljoen per jaar. Een half miljoen voor het onderhoud en anderhalf miljoen huur die ik moet betalen aan Models Office van Pierre Eggermont, die het pand op zijn beurt in erfpacht heeft van de kerkfabriek.” (Vandaar dat Ariane Rijckaert er zo lang met haar “Mieke Maaike” kon kamperen.)
– Ik dacht dat het eigendom was…
“Het Arcatheater is onze eigendom. Vandaar ook dat het opgaan in het Publiekstheater een streep door onze rekening was. Wij meenden immers Arca te kunnen verhuren aan het Publiekstheater, maar de administratie vindt dat dit niet kan. Anders is er geen sprake van een fusie. Daarom wordt de vzw Arca binnenkort omgevormd tot de vzw Wido, die dan de beheerder wordt van het patrimonium van Arca. En die vzw zal het dan voor 1 fr. erfpacht overlaten aan het Publiekstheater.”
– Het blijft mij een raadsel waarom er zo’n zalenprobleem is wat repetities aangaat…
“Omdat jonge theatermakers te veeleisend zijn,” antwoordt Decaluwe. “Als ze nog maar de tekst doornemen, moeten ze bij wijze van spreken al een speciale belichting hebben.”
Zelf speelt hij overal. Meestal met zijn Buysse-monologen, maar minder om te lachen was dat de Raad van Advies op 21 januari 2000 bekend maakte dat zij voor het Publiekstheater slechts 59 miljoen veil hadden. Dat is bijna 20 miljoen minder als wat NTG en Arca (resp.51 en 27 miljoen) tot dan toe toegeschoven kregen, laat staan dat de fusie (toch een beleidsoptie, zij het nog daterend van onder minister Martens) hen méér zou hebben opgebracht. Het is natuurlijk waar dat een fusie met Arca nauwelijks als een verbetering kan worden beschouwd.
Een artistiek verantwoordelijke voor het Arca-platform werd in 2000 reeds aangetrokken. Het betreft de 27-jarige nieuwkomer Domien Van der Meiren, die in Maastricht heeft gestudeerd en een eigen toneelgroep heeft, “De Mol”. Hij nam ook de eerste regie van het seizoen 2000-2001 voor zijn rekening (“Don Juan komt terug uit de oorlog”) en dat was niet bepaald hoopgevend voor de toekomst.
Idem voor de Tinnen Pot die nul op het request kreeg als kunstencentrum. In afwachting dat dit theater vanaf 1/7/2001 op eigen benen zal moeten kunnen staan, krijgt het nog wat geld toegeschoven vanuit Arca.
“Een ontgoocheld maar geen ontmoedigd man,” zo typeerde Jo Decaluwe zichzelf dan ook bij de voorstelling van het seizoen 2000-2001 van zijn jongste troetelkind, de Tinnen Pot.
Jo Decaluwe mag dan betreuren dat “zijn” Arcatheater opgaat in het Publiekstheater, hij mag zelfs furieus worden als de adviescommissie “twijfels heeft aan zijn artistieke integriteit”, toch gaat hij onverdroten verder. Meer zelfs, er komt nog een zaaltje bij in de Tinnen Pot. De Bouffo-zaal (narrenzaal) wordt ingericht als een circustheater, waarin b.v. een boksring kan worden opgesteld, en kan tesamen gebruikt worden met de bonbonnière.
Alhoewel de Tinnen Pot voornamelijk blijft drijven op zaalhuur, worden een paar eigen producties opgezet. Bij gebrek aan middelen zijn dat “vrije” producties, met alle financiêle risico’s vandien. Als eerste is er “U bent mijn moeder” met Daan Van den Durpel, terwijl ook een opvolger van de succesproductie “Cabaret” het leven zal zien. (Dat zullen er uiteindelijk zelfs nog vijf worden!)
“Ik ben heel mijn carrière artistiek onthecht,” zegt Jo Decaluwe in “De Standaard” van 3/7/1998. “Ik heb nooit een rol gevraagd. Als ik gespeeld heb, was het omdat men me dat vroeg. Mijn devies is: Decaluwe moet niet winnen, Arca moet winnen. Ik noem mezelf een coulissendirecteur. Ik zie graag vanuit de coulissen de evolutie van de repetities, van de decors in aanmaak.”
Nu is dat dus Theater Tinnenpot geworden, nadat men hem Arca manu militari had ontnomen, maar voor de rest blijft deze uitspraak nog altijd overeind, vind ik.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s