Vandaag viert Mira Sorvino, dochter van acteur Paul Sorvino, haar vijftigste verjaardag. Ik ken haar eigenlijk enkel uit “Mighty Aphrodite”, de 31ste film van Woody Allen, maar daarin vond ik haar zo schitterend dat ik toch niet aan haar verjaardag wil voorbijgaan.

Mira SorvinoDe titel aan de film verwijst uiteraard naar de Griekse godin van de liefde en de universele macht van de liefde is dan ook het thema van de film. Het is echger niet zo dat iemand de godin gestalte geeft. Die iemand had anders nochtans het personage kunnen zijn dat wordt gespeeld door Mira Sorvino. Zij is de moeder van een kind dat door een echtpaar (gespeeld door Woody Allen zelf en door Helena Bonham-Carter) wordt geadopteerd. Terwijl het script terecht werd genomineerd als beste originele scenario, kreeg Mira Sorvino zowaar zelfs een oscar als beste vrouwelijke bijrol. Zeer terecht want Sorvino die een gegradueerde van Harvard is, gespecialiseerd in Chinese politiek, speelt zo levensecht de rol van een prostituée en een porno-actrice dat je denkt dat Allen het zichzelf gemakkelijk heeft gemaakt en gewoon een porno-vedette heeft ingehuurd. Vooral ook omdat Allen geen repetities houdt om de spontaneïteit van zijn spelers te behouden. Dat ze mogen improviseren is wat veel gezegd, maar ze mogen er toch veel van zichzelf inleggen.
Dat het moeilijk is om overtuigend een (mannelijk) dom blondje te spelen, wordt bewezen door de jonge bokser Kevin, gespeeld door Michael Rapaport, die Lenny aan Linda wil koppelen. Al vlug heeft deze immers ingezien dat Linda niks voor hem is, maar hij wil haar wel “redden uit de poel des verderfs” tegen de tijd dat Max zou kunnen op zoek gaan naar z’n echte moeder. En hoe kan je een hoertje beter redden dan met een boerenzoon uit Tupelo of omstreken?
Welnu, Rapaport van zijn kant slaagt er niet in voldoende dwaas over te komen. Hij legt het er namelijk juist te dik op en daarom kan men niet in hem geloven. Het verschil ligt ook misschien in het feit dat Sorvino uiteindelijk toch maar weinig van de tekst van Allen is afgeweken, daar waar Rapaport dat wél deed. Als voorbereiding heeft Sorvino wél drie dagen als hoertje rondgelopen op straat. Ze vond het een beetje sneu dat de mensen haar personage leuker leken te vinden dan haarzelf, maar voor de rest geeft ze geen details over deze ervaring.
Sorvino is geen debutante, ook al heeft ze na haar studies een jaar in Bejing verbleven. Zo was ze o.a. te zien in “Quiz show”, “Barcelona”, “Blue in the face” en in de TV-serie “The Buccaneers”. In de TV-film “The second greatest story ever told” van Katharina Otto uit 1992 speelde ze zelfs een soort van reïncarnatie van de maagd Maria in het Brooklyn van de vroege jaren zestig.
Al bij al is dat een beetje sneu voor Helena Bonham-Carter natuurlijk, die net een grote carrière aan het opbouwen was met “Room with a view” en “Howard’s end”, maar die ook al in “Frankenstein” niet echt tot haar recht kwam. Nochtans is zij de figuur die de film op weg zet. Als geëmancipeerde carrièrevrouw is zij het die beslist dat er een baby zal worden geadopteerd (haar moederlijke gevoelens spelen haar parten, maar ze kan haar carrière niet opzij schuiven voor de “natuurlijke” aspecten van het moederschap) en zij is het ook die als eerste uit het carcan van het huwelijk zal breken. Zij doet dit weliswaar uit ambitie (haar minnaar Jerry Bender is een galerijhouder, gespeeld door Peter Weller, de hoofdfiguur uit “Naked lunch”) en niet uit liefde, zodat men dan reeds kan aanvoelen dat het uiteindelijk allemaal wel weer in orde zal komen.
Maar ondertussen zit die arme Woody dus met frustraties, die hij plotseling op de onbekende moeder van Max, zijn geadopteerde zoon (Jimmy McQuaid), projecteert. Geen wonder: Max is zowat het ideale kind. Superbegaafd, braaf, beleefd en mooi ogend. Aangezien de vader onbekend is, denkt Woody (of beter Lenny, zoals hij dus in de film heet) dat de moeder ook wel over al die gaven zal beschikken en hij gaat daarnaar op zoek. Op het adoptiebureau weet men hem te melden dat dergelijke informatie niet wordt medegedeeld maar door een list (hilarische scène) kan hij toch aan de naam geraken. Alhoewel… haar naam? Het wicht blijkt wel tien namen te hebben. Telkens als ze van beroep wisselde namelijk. Als hoertje heette ze b.v. Linda Ash, maar als porno-actrice klonk Judy Cum dan weer beter. Als het hoertje Linda Ash immers op een bepaald moment gefilmd wordt “in actie”, denkt ze dat een filmcarrière (als Judy Cum dus) voor haar open ligt. Waarop het personage van Woody Allen in de film repliceert: “Denk je echt dat gefilmd worden tijdens het neuken je aan een rol in een musical zal helpen?”
Voor haar vertolking in “Mighty Aphrodite” mocht Mira Sorvino een oscar in ontvangst nemen. Toch heb ik nadien niets meer van haar vernomen. Is ze die rol in een musical dan toch misgelopen?

P.S. Pas veel later (met name in 2013) zie ik “The Last Templar” van de Canadees Paolo Barzman uit 2009. Eigenlijk een tweedelige televisiefilm die door 2BE aan elkaar werd gelast zonder daar de kijkers vooraf over in te lichten. Grappig hoor als middenin de film plotseling opnieuw de credits op het scherm verschijnen! Bovendien werden tal van scènes uit deel één nog eens herhaald in deel twee. Maar kom, dergelijke technische mankementen vielen in het niets tegenover de inhoudelijke onzin die ik hier lijdzaam moest ondergaan. Zoals men uit de titel al kan afleiden, speelde de film natuurlijk in op de “Da Vinci Code”-hype met Tempeliers-complotten van hier tot ginder. En Mira Sorvino was een totaal ongeloofwaardige vrouwelijke Indiana Jones (sommige scènes waren haast letterlijk gecopieerd, om zich in te dekken komt er dan ook een “grapje” in voor dat letterlijk zegt dat ze een vrouwelijke Indiana Jones is). Het ergste was echter nog dat zoals zo vaak in dit soort films het neerkomt op een strijd tussen geloof en wetenschap en, ondanks het feit dat het een Canadese film is en geen Hollywood-productie, mag je eens één keer raden wie wint… Ach, Mira, Mira, Mira, denk je nu echt dat je door zo’n rol te weigeren, je de rest van je leven zwart brood zal moeten eten?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s