Op dezelfde dag als Ingmar Bergman stierf ook de Italiaanse filmregisseur Michelangelo Antonioni.

Antonioni behaalde een diploma in economie aan de Universiteit van Bologna. In 1940 ging hij naar Rome waar hij het Centro sperimentale di cinematografia in Cinecittà bijwoonde. Hier ontmoette hij enkele kunstenaars met wie hij in de volgende jaren zou samenwerken, onder hen Roberto Rossellini.
Hij beschreef zichzelf als marxistische intellectueel, maar sommige auteurs trekken zijn aanhankelijkheid aan die ideologie in twijfel. In tegenstelling tot zijn tijdgenoten, met inbegrip van de neorealisten en ook Ermanno Olmi en Pier Paolo Pasolini, wier films over het algemeen het leven van de arbeidersklasse behandelden, gingen Antonioni’s opmerkelijkste films over de elite en stedelijke burgerij.
Antonioni zette samen met Federico Fellini de tweede Italiaanse filmrenaissance in. In tegenstelling tot het Italiaanse neorealisme van de jaren ’40, stelt de nieuwe lichting Italiaanse regisseurs het individu centraal en niet de samenleving als maatschappelijk gegeven.
Typisch voor zijn stijl is de manier waarop hij zijn beelden kadreert; strak afgelijnd, bijna abstract. Ook kenmerkend voor Antonioni is zijn aandacht voor de omgeving waarin zijn personages zich verplaatsen. Een lichtvlek op een muur, het ritselen van bladeren, het geluid van een ventilator, alles heeft belang. In L’eclisse zijn deze stijlkenmerken het meest zichtbaar. Ook typisch voor Antonioni is de afwezigheid van een te volgen verhaallijn, zeer beperkte dialogen en bedacht gecomponeerde en bevreemdende opnamen. De beelden moesten via het medium film voor zich spreken. Niet het verhaal of de tekst waren doorslaggevend.
vitti2_largeZijn lievelingsactrice Monica Vitti (L’avventura, 1960; La notte, 1961; L’eclisse, 1962, en Il deserto rosso, 1964) kan als verpersoonlijking gelden van de moderne vrouw. Lange tijd heeft men gedacht dat Antonioni’s films een kritiek waren op onze moderne wereld maar wat hem werkelijk voor ogen stond was aantonen dat de gevoelens van de mensen nog altijd dezelfde zijn als een paar duizend jaar geleden en dus nog altijd niet aangepast aan onze technologische maatschappij.
Popmuziek speelde ook een belangrijke rol in zijn films. Zo waren The Yardbirds te zien en te horen in “Blow up” (1967) en hij deed een beroep op Pink Floyd om “Zabriskie Point” (1970) te sonoriseren.
In de niet‑verbale logica waarnaar Antonioni evolueerde in zijn laatste films (Zabriskie Point, Professione: Reporter, Il mistero di Oberwald) speelt de geluidsband een belangrijke rol. In “Zabriskie Point” maakt een vreemdeling een studie in het land van de agressieve, materialistische, snelle Amerikaanse levensstijl. Het snelle levensritme is niet alleen vertaald in de montage door de vele ellipsen, maar ook in de muziek. De merkwaardige afwisseling van langgerekte, veelzeggende stiltes met geluidsexplosies hebben zo hun specifieke effect. In “Zabriskie point” begeleidt de autoradio bijvoorbeeld het levensritme van flower‑power girl Daria. Een van de mooiste scènes van de film toont Daria op het moment dat ze zopas de dood van Mark vernam langs de radio; met haar rug naar de camera, starend naar de wind in het verlaten, prachtige landschap.
Antonioni publiceerde een boek, Quel bowling sul Tevere, dat in 1995 verscheen bij uitgeverij Einaudi in Turijn. Het betreft een verzameling korte verhalen, aanzetten of ideeën (nuclei in Antonioni’s eigen bewoording) voor films. Sommige werden door Antonioni verder uitgewerkt tot een filmscript, de meeste echter niet. Een van deze korte verhalen, Un mucchio di bugie (Een hoop leugens) inspireerde Gerrit Brand tot de roman De wegen van Valentina. (Wikipedia)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s