De Duitse dirigent Kurt Masur werd vandaag negentig jaar geleden geboren.

Geboren op 18 juli 1927 in Brieg (Silezië), studeerde hij piano, compositie en directie aan de Hochschule für Musik in Leipzig. Vanaf 1948 was Masur solorepetitor en kapelmeester aan het Landestheater in Halle (Saale). Daarna was hij kapelmeester aan de Opera theaters van Erfurt en Leipzig. In 1955 werd Masur dirigent van de Dresdner Philharmonie.
Van 1958 tot 1960 was hij muzikaal leider van het Mecklenburg Staatstheater van Schwerin en van 1960 tot 64 aan de Komische Oper in Berlijn. Van 1964-67 was Masur gastdirigent in verscheidene Europese landen en in Brazilië, totdat hij van 1967-72 chefdirigent was van de Dresdner Philharmonie.
Van 1970-97 was Masur Gewandhauskapelmeester in Leipzig en gaf met het Gewandhausorkest bijna duizend uitvoeringen tussen 1970 en 1996 en meer dan 900 concerten op tournee.
In 1974 maakte Masur zijn debuut in de VS met het Cleveland Orchestra en maakte zijn eerste tournee met het Gewandhausorkest in Amerika. Ondanks het feit dat Kurt Masur persoonlijk bevriend was met Erich Honecker (die er o.m. voor zorgde dat hij een riante woning kon betrekken) was hij blijkbaar niet verbrand, na de val van de muur. Zelfs niet als hij het regime bleef prijzen wat het cultuurbeleid betreft. Anderzijds had hij het Gewandhaus in Leipzig wel ter beschikking gesteld van opponenten van het regime, toen de fameuze debatten losbarstten. Hij werd zelfs even genoemd als president.
Als leider van het Leipziger Gewandhausorchester stond hij echter toch nog Katarina Witt bij toen haar comeback wou maakte in de schaatscompetitie. Hij arrangeerde voor haar “Sag mir wo die Blumen sind”, zoals gezongen door Marlene Dietrich.
Van 1999 tot 2002 werkte Masur als chefdirigent van het New York Philharmonic Orchestra. In 2000 werd hij dirigent van het London Philharmonic Orchestra. Hij werkte ook als gastdirigent bij het Concertgebouworkest in Amsterdam, en hij was gastdirigent van het Orchestre National de France in Parijs en het Rundfunk Sinfonie Orchester in Berlijn.
Met Deutsche Grammophon, nam Kurt Masur met het New York Philharmonic een album van Brahms en Schumann op met violiste Anne-Sophie Mutter, waarvoor hij een grammy nominatie kreeg. Masur maakte veel andere opnamen, waaronder de complete symfonieën van Beethoven, Brahms, Bruckner, Mendelssohn, Schumann en Tchaikovsky.
Kurt Masur was professor aan de Hochschule für Musik in Leipzig “Felix Mendelssohn Bartholdy” sinds 1975 en kreeg eredoctoraten van de Breslau muzikeacademie, het Cleveland Institute of Music, de Colgate University, het Hamilton College, de Indiana University, de Juilliard School, de Universiteit van Leipzig, de Manhattan School of Music, de University of Michigan, Westminster Choir College, SUNY Binghamton en Yale University. In 1998, vierde hij zijn 50 jarig jubileum als professioneel dirigent.
Kurt Masur ontving vele onderscheidingen. Sinds 1992 kreeg Masur de levenslange titel van Ere Gast Dirigent van het Philharmonie Orkest van Israël. Toen zijn contract bij het New York Philharmonic in 2002 afliep werd Masur muziekdirecteur van het Orchestre National de France.
In 2012 maakte Masur bekend dat hij al sinds enkele jaren leed aan de ziekte van Parkinson. Die ziekte werd hem eind 2015 fataal. Hij stierf op 88-jarige leeftijd in Greenwich (Connecticut).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s