Morgen zal het 200 jaar geleden zijn dat de Engelse schrijfster Jane Austen is gestorven.

In de 21ste eeuw waarin postmoderniteit de noties van kunst totaal heeft verziekt en “political correctness” de ideale literaire canon daarom heeft herleid tot graffiti van éénarmige lesbische zwarte travestieten, kon het gebeuren dat een studente aan een Amerikaanse universiteit aan haar professor vroeg waarom men zich in godsnaam bezighield met Jane Austen, “someone who never got laid”.
Still, she is easy to read, because of her exacting brain-work (she revised her texts more than often). She writes with classical precision of structure (background and description are eliminated) and a gift of phrase (humorous, economical). Each incident can be enjoyed in itself, but fits marvelously in the whole gift of dialogue. The longer speeches however are a failure.
As the Austens were wool-manufacturers who had bought some land, the books of Jane Austen give a narrow-mined description of her own surroundings in Steventon, Bath and Chawton. She depicts only the aristocracy en the newly-rich country-gentry. However, she does it in a realistic way, which was quite revolutionary in her time.
Her aversion of romanticism is e.g. clearly marked in “Northanger Abbey”, a postumus assault on the terror tales. It’s a satire combined with a study of imaginary horror working in the human mind.
The recipe of “Pride and Prejudice” is repeated in “Sense and Sensibility”. Na de dood van haar man blijft Mrs.Dashwood met haar drie dochters in armoede achter, aangezien de erfenis naar diens zoon uit z’n eerste huwelijk gaat. Op aanstoken van zijn vrekkige echtgenote Fanny komt hij immers zijn belofte niet na om voor zijn stiefzusters te zorgen. Bovendien doet Fanny alle moeite om haar broer Edward bij de oudste dochter Elinor vandaan te houden. Ook haar jongere zus Marianne wordt door haar aanbidder, Willoughby, in de steek wordt gelaten. Elinor legt zich daar rationeel (“sense”) bij neer, maar Marianne is verscheurd door passie (“sensibility”). Toch zullen zij beiden uiteindelijk hetzelfde parcours afleggen.
Het is niet echt duidelijk of de 19de eeuwse Engelse schrijfster Jane Austen hiermee eigenlijk wil zeggen dat of het geen enkel verschil maakt of je nu je verstand erbij houdt of niet, of je je gevoelens toont of niet. Austen leefde immers zelf in een claustrofobe wereld, waarin ze duidelijk verplicht werd om zich in te tomen (“sense”) en we kunnen dus enkel uit haar werk gissen dat ze toch over de nodige “sensibility” beschikte.
Other works like “Mansfield Park”, “Emma” and “Persuasion” however lack the continuous comedy and the semblance of spontaneity. On the other hand they have a more complex portrayal of character, a more subtle irony and a warmer-hearted attitude to the players.
Midden de jaren negentig ontstond er plotseling een Austen-revival. Niet alleen werden “Sense and Sensibility” en “Persuasion” verfilmd, de BBC haalde een enorme kijkdichtheid met een zesdelige serie gebaseerd op “Pride and Prejudice”. De rol van Fitzwilliam Darcy werd erin gespeeld door Colin Firth; Jennifer Ehle was Elizabeth Bennet; Alison Steadman en Benjamin Withrow speelden haar ouders; Susannah Harker was Jane; Crispin Bonham-Carter: Mr.Bingley; Julia Sawalha: Lydia; Lucy Briers: Mary en Polly Maberly: Kitty. De muziek was van Carl Davis.
In 2008 was er “Miss Austen Regrets”, een TV-drama van Jeremy Lovering met Olivia Williams in de rol van Jane Austen. Deze film is gebaseerd op de brieven van Jane Austen aan haar favoriete nichtje Fanny Knight (in de film gespeeld door Imogen Poots), waarin zij haar helpt bij haar zoektocht naar de ideale huwelijkskandidaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s