In februari 2010 heb ik “Het labyrint van de wereld” van Ross King gelezen. Mede dankzij de voorpagina van Mark Fiennes deed het boek (dat in het origineel “Ex-Libris” heet) onweerstaanbaar denken aan de mythische bibliotheek uit Umberto Eco’s “Naam van de roos” en natuurlijk ook het “Kerkhof der vergeten boeken” van Carlos Ruiz Zafon, al dient meteen gezegd dat Zafon zijn boeken van latere datum zijn. Bij de lectuur bleek echter dat er meer overeenkomst was met “Het parfum” van Patrick Süskind of “The Quincunx” van Charles Palliser, zonder evenwel hun literaire talent te evenaren. Ondanks zijn opleiding (zie hieronder in een overname uit Wikipedia) gaat Ross King eerder te werk als een historicus en zolang hij dus feiten en feitjes kan opsommen en ons met deze kennis verbazen, gaat het nog wel (al kan ik me voorstellen dat sommige mensen bij zo’n hoeveelheid van gegevens – “too much information” – afhaken), maar als hij een magisch element in zijn verhaal wil introduceren, b.v. de manier waarop hij in het koffiehuis “De Gouden Hoorn” terecht komt (p.150), dan overspeelt hij zijn hand.

Ross King was born July 16, 1962, in Estevan, Saskatchewan, Canada and was raised in the nearby village of North Portal. He received his undergraduate university education at the University of Regina, where in 1984 he completed a Bachelor of Arts (Honours) degree in English Literature. Continuing his studies at the University of Regina, he received a Master of Arts degree in 1986 upon completing a thesis on the poet T.S. Eliot. Later he achieved a Ph.D. from York University in Toronto (1992), where he specialized eighteenth-century English literature.
King moved to England to take up a position as a post-doctoral research fellow at University College, London. It was at this time that he began writing his first novel, “Domino” (1995), which tells the story of a castrato singer seen through the experience of an aspiring painter in the London of the 1770s.
In 1998, King published “Ex-Libris”, his second work of historical fiction. Set in London and Prague, it chronicles how a London bookseller’s search in the 1660s for a missing manuscript leads him unwittingly into a world of deception and murder. The title of this missing manuscript is “Labyrinthus mundi”, oftewel, “Het labyrint van de wereld” (p.97), het achttiende manuscript van het “Corpus hermeticum” van Hermes Trismegistus, de Egyptische priester waar Plato “al zijn kennis” had gehaald (p.99). Op die manier heeft de Nederlandse vertaling eigenlijk een betere titel dan die van het originele werk die enkel verwijst naar de Ex-Libris van de laatste bezitter van het verloren boek, sir Ambrose Plessington, “Littera scripta manet” (“de geschreven letter blijft”, een allusie op “verba volant, scripta manent”, “woorden (ver)vliegen, geschriften blijven”, al betekent het hier eerder dat ze nooit volledig kunnen worden uitgewist, zie p.398), waarbij wel dient te worden opgemerkt dat deze tekst tevens de sleutel is om het belangrijke document in code te kunnen ontcijferen, waardoor het ook “de duider der geheimen” wordt, zoals het tweede deel van het boek heet. (Voor alle duidelijkheid: in de letterlijke zin van het woord slaat die titel op genoemde Hermes, die door niemand minder dan Giovanni Boccaccio “de duider der geheimen” wordt genoemd, zie p.174.)
Daarna volgde “Brunelleschi’s Dome: The Story of the Great Cathedral in Florence” (2000). This book describes how the Italian architect Filippo Brunelleschi designed what still stands as the largest masonry dome ever built: the dome of the cathedral of Santa Maria del Fiore, completed in 1436. “Brunelleschi’s Dome” marked King’s transition from novelist to writer of histories and biographies. “Michelangelo and the Pope’s Ceiling” (2002) follows the four arduous years during which Michelangelo painted the ceiling of the Sistine Chapel amid the political and religious intrigues of early sixteenth-century Rome.
King’s next book, “The Judgment of Paris: The Revolutionary Decade That Gave the World Impressionism” (2006), was met by much critical acclaim and considerable commercial success. By contrasting the works and lives of the French painters Ernest Meissonier and Édouard Manet, the book chronicles the dramatic transition by which the Impressionist painters changed the artistic vision of the late nineteenth- and early twentieth-century.
King’s most recent book, part of the Eminent Lives series, is “Machiavelli: Philosopher of Power” (2007), a biography of Niccolò Machiavelli in which King illustrates the personal, social and political development of one of history’s most famous political theorists.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s