Vandaag is het 120 jaar geleden dat de Duits-Amerikaanse componist Erich Wolfgang Korngold werd geboren.

Erich Wolfgang Korngold was al in 1934 naar de VS uitgeweken, al componeerde hij in de trant van Richard Strauss, op dat moment hoofd van de Reichsmusikkammer. Korngold was echter jood en dat was nog steeds doorslaggevend in die tijd.
Anderzijds dient gezegd dat Korngolds vader, de criticus Julius Korngold, berucht was omwille van zijn heroïsche ruzies met Strauss. Dat kan er dus ook wel mee te maken gehad hebben…
In Hollywood schreef Korngold de muziek voor “Robin Hood” en andere avonturenfilms meestal met Errol Flynn in de hoofdrol. En zo ontmoette hij ook Max Steiner, door velen beschouwd als de “vader” van de hedendaagse filmmuziek. Tijdens die ontmoeting merkte Steiner tegen Korngold op: “Hoe komt dat toch dat mijn composities steeds beter worden en die van jou steeds slechter?”
Korngold liet zich echter niet uit zijn lood slaan en antwoordde met een stalen gezicht: “Mijn waarde vriend, dat is heel eenvoudig. Ik schrijf steeds meer van jou af en jij van mij…”
Een anekdote die steeds aangehaald wordt om te illustreren hoezeer “echte” componisten zich verheven achtten boven “louter” filmcomponisten. Toch voegt Frédéric Devreese hieraan toe: “Men moet natuurlijk voor ogen houden dat iemand als Korngold filmmuziek schreef om den brode. Eigenlijk was hij een genie. Puccini zei over hem: hij heeft zoveel talent dat hij ons gemakkelijk de helft zou kunnen geven en toch genoeg zou hebben voor zichzelf. Voor mij valt hij zo ongeveer in de categorie van Mozart. Hij componeerde reeds vanaf zijn twaalfde en had op z’n zeventiende al een eerste opera klaar. Dat is in de romantiek gewoonweg uniek. Zijn opera Die tote Stadt heeft hij op amper 21-jarige leeftijd geschreven, wat ongelooflijk is als men die muziek hoort.”
Het was zelfs zo dat kwatongen beweerden dat zijn vader Julius al die jeugdwerken heeft geschreven, maar deze repliceerde: “Als ik zo’n muziek kon schrijven, dan zou ik geen criticus zijn.”
Wat wél waar is, dat is dat vader Korngold zijn medewerking verleende aan het libretto van “Die tote Stadt”. Vader en zoon verschuilden zich achter het pseudoniem Paul Schott, een samenvoeging van de namen van de hoofdpersonages uit de oorspronkelijke roman “Bruges-la-morte” van Georges Rodenbach, die aan de basis ligt van Korngolds opera.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s