Uit het Muntkoor was er in de Elisabethwedstrijd voor zang 1992 ook een kandidate, mezzosopraan Beata Morawska, de Poolse Kristien Hemmerechts.

Morawska verklaarde dat zij de job bij de Munt slechts had aangenomen omdat er in haar eigen land totaal geen werkgelegenheid meer is voor artiesten. Zij vertolkte ook van Henriëtte Bosmans “Le diable”, het enige werk van een vrouwelijke componiste in de Elisabethwedstrijd voor zang 1992.
Zij haalde de finale niet, maar na audities bij Pappano mag ze nu uitzien naar de rol van Mercedes in “Carmen”. Dat klinkt misschien goed, maar eigenlijk had dat rolletje beter Volkswagen geheten. Om niet te zeggen: Trabant.
Een jaar later moet ik mijn mening echter herzien: in “Il mondo della luna” in Luik is ze de betere van Aga Winska en alle anderen. En dat ondanks het feit dat ze een half uur eerder haar tong had verbrand met een hete kroket.
Enfin, sans rancune, moet Aga hebben gedacht, want op een Rossini-recital van Morawska op het kasteel Saint-Anne in Brussel, was Winska aanwezig. Bloeit er iets moois tussen deze twee Poolse meisjes?
In het Poolse Kameroperagezelschap dat wij in Terneuzen hebben gezien heeft Morawska reeds de rollen van Dorabella, Rosina en Cherubino vertolkt. Die laatste rol moet haar dankzij haar snor goed afgegaan zijn.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.