Vandaag is het dertig jaar geleden dat “Evita” in de versie van de musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen in première ging in de legendarische Amsterdamse schouwburg van Carré. Dit is wat ik erover schreef in De Rode Vaan onder de titel “Ils sont fous, ces Hollandais!
Je wist het natuurlijk al, maar als je het in levende lijve kan meemaken is het nog gekker. Na de première van « Evita » door de musicalafdeling van het Ballet van Vlaanderen in het Amsterdamse Carré veerde de zaal onmiddellijk unaniem recht. Toch was achteraf de commentaar dat het applaus maar magertjes was (sic !). « Een rechtstaande ovatie heeft in Nederland absoluut niets te betekenen », verzekerde BRT-correspondent Benny van der Baan ons. « Wil men echt blijk geven van bijval, dan begint men luidkeels te joelen. En dat is hier niet gebeurd ». Of om het met onze Franstalige landgenoot Astérix te zeggen : « Ils sont fous, ces Hollandais ! ».
Maar afgezien daarvan, verdiende deze « Evita » een rechtstaande ovatie ? Jazeker, vinden wij, zij het niet zo vanzelfsprekend als het Hollandse opwippen zou laten vermoeden. Daarvoor is immers deze « musical » van Andrew Lloyd Webber en Tim Rice zelf niet zo enthousiasmerend. Naast « Don’t cry for me Argentina » zitten er nog wel mooie stukken in (« A new Argentina » of het lied van Perons maitresse, hier Wanda Joosten b.v.), maar de term « musical » is totaal verkeerd. Als er immers ooit een rock-opera geschreven is, dan is het wel « Evita ». Er zitten m.a.w. veel « recitatieven » in die de actie moeten vooruithelpen, maar die muzikaal zeer zwak zijn. Marijn Devalck als Peron heeft het ongeluk bijna niets anders voorgeschoteld te krijgen. Vandaar allicht dat hij het zwakste overkwam, want als Peron was hij soms angstaanjagend overtuigend.
Maar zoals gezegd, het gezelschap verdient uiteindelijk wel gelukwensen, precies omdat het dergelijke « moeilijke » momenten theatraal zeer goed (tot soms zelfs briljant) heeft opgelost. Hiervoor dienen acteurs, regisseur Rufus Collins, belichter Jaak Van de Velde en vooral choreograaf Daniel Rosseel in één adem genoemd. En terwijl we toch met het wierookvat aan het zwaaien zijn, laten we dan ook meteen maar vertaler Paul Berkenman erbij halen die zich weer uitstekend van zijn taak heeft gekweten.
Daar staat echter tegenover dat Collins het bestaan heeft om de uitstekende vondst van Tim Rice, nl. de commentariërende functie van Che Guevara, grotendeels verkorven heeft door van ons aller Che een karikaturaal figuur te maken. Slechts in « A new Argentina » mag hij even tragisch worden en meteen is het politiek én muzikaal gezien een hoogtepunt (naast de choreografie van de rijken en het leger). Dat acteur Bill Van Dijk desondanks toch op het grootste applaus rekenen, wellicht o.m. wegens het feit dat hij duidelijk een thuiswedstrijd speelde, was dit toch min of meer correct, aangezien hem natuurlijk geen schuld treft voor het wanconcept en hij binnen dat kader inderdaad een gave prestatie afleverde.
Dat was eveneens het geval met zijn landgenote Janke Dekker in de titelrol, al kon die op beduidend minder bijval terugvallen, ook bij de confraters. Hier werd er o.m. gefluisterd dat de Vlaamse Vera Mann (die in Antwerpen de première mag doen) beter zou zijn. Indien dit geen misplaatst chauvinisme is, dan moet Vera werkelijk fenomenaal zijn, want in onze ogen krijgt Janke toch gerust onderscheiding. Conclusie : ondanks het feit dat intrinsiek « Evita » zeker niet het peil van « Jesus Christ Superstar » haalt, zal het dankzij de inkleding door het BVV toch een lange en goedlopende carrière tegemoet gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.