Het is al 25 jaar geleden dat de Brugse schrijver Rudy Geldhof is overleden.

Rudy Geldhof is vooral bekend omwille van zijn werk voor de BRT-televisie. Zo werden uitgezonden:
in november 1981, zijn bewerking van De Pornofilm (H.Walbert)
in oktober 1982, zijn bewerking van Cello en Contrabas (Maurits Dekker)
in januari 1983, zijn bewerking van Lente (Cyriel Buysse)
in maart 1983, zijn bewerking van zijn eigen toneelstuk Het Souper
in oktober 1984, zijn bewerking van Tantes (Cyriel Buysse)
in november 1984, zijn bewerking van De Surprise (Belcampo)
in oktober 1986, de bewerking van zijn eigen Vrije Madam  (Jaak Vissenaken speelde de hoofdrol, in een regie van Annelies Vaes)
in 1988 was er zijn eigen serie Klein Londen, Klein Berlijn (zie De Rode Vaan nr.42 en 49)
Op 10 februari 1991 werd Madame Freundlich uitgezonden, die hij had geschreven voor de BRT-televisiereeks “Oog in oog”, waaraan ook de Nederlandse oproep IKON deelnam. Het ging om een monoloog, opgevoerd door Ann Petersen.
Op 1 mei 1992 zag ik van hem “Prins Karel, Graaf van Vlaanderen”, dat werd gebracht in een regie van Jos Van Gorp en een decor van Lee Preedy door Ria Verschaeren (Mademoiselle) en Piet Balfoort (Prins Karel, 1903-1983). Een interessante reconstructie maar theatraal niet honderd procent goed uitgewerkt door de auteur, die na de try-out verklaarde een ander einde in petto te hebben. Hoe dat er dan zou hebben uitgezien, zullen we echter nooit weten want een paar dagen voor de première is hij in mysterieuze omstandigheden overleden. Dat laatste slaat enkel op het feit dat men de doodsoorzaak nooit bekend heeft gemaakt (*) en is geen insinuatie dat hij hetzelfde lot zou hebben ondergaan als Julien Lahaut, al is dit stuk wel erg scherp zowel voor Leopold III als voor “le petit neveu”, koning Boudewijn. Ook de wederzijdse gades, “la môme crevette” (Liliane Baels) en “l’Espagnole”, worden openlijk van extreem-rechtse sympathieën beschuldigd. Zeker een interessant stuk dus, maar misschien iets te lang, vooral omdat het dramatisch soms nogal zwak oogt. De fameuze uitverkoop (inclusief de pispotten) in september ’80 als uitgangspunt nemen, lag misschien voor de hand maar is toch o.k. Erger is het echter gesteld met de “mademoiselle” die als klankbord ten tonele wordt gevoerd. Dat is eigenlijk echt niet nodig, want Karel adresseert de toeschouwers rechtstreeks.

Ronny De Schepper

(*) Ook op de min of meer “officiële” website van/over Rudy Geldhof, gemaakt door zijn broer, staat de doodsoorzaak niet vermeld. Er staan wel kopies van niet minder dan 31 krantenartikels n.a.v. zijn dood (hij werd door zijn zoontje dood aangetroffen in zijn huis), maar althans ik heb nergens een exacte doodsoorzaak kunnen terugvinden. Ha, uiteindelijk dan toch: De Weekbode schrijft dat een maagbloeding hem fataal is geworden. Op Wikipedia staat echter dan weer dat het om een hartstilstand ging.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s