In het nummer van 27 maart 1957 verschijnt de uitslag van de “Song Parade Popularity Poll 1956-1957”, die een typisch beeld geeft van de Vlaamse muziekscene op dat ogenblik. Wat mij echter het meest verontrust is dat ik op het internet geen enkele afbeelding meer vind van dit tijdschrift, want het blad dat Elvis Presley hierboven toont is het Nederlandse “Muziek Express”. Uiteraard vind je massa’s afbeeldingen van een blad dat Song Parade heet, maar bij nader inzien blijkt het altijd om het gelijknamige Amerikaanse tijdschrift te gaan.

Maar hoe zag de uitslag er nu uit? Bij de zangers wordt Nat King Cole gelauwerd, gevolgd door Frank Sinatra en Elvis Presley; bij de vrouwelijke vocalisten wint “Miss Que Sera” Doris Day, met in haar kielzog Caterina Valente en Ella Fitzgerald; als vocale groep beleven The Platters triomfen, hierbij The Four Aces en The Four Lads achter zich latend; bij de “grote orkesten” blijkt Lionel Hampton favoriet number one, gevolgd door… Helmut Zacharias die Count Basie verslaat (!); bij de “kleine formaties” verslaat Bill Haley zijn naaste concurrenten, zijnde de Louis Armstrong All Stars en Freddie Bell and The Bellboys, een groep die destijds aan de zijde van Bill Haley debuteerde in “Rock around the clock” en waarvan sinds jaar en dag niets meer werd vernomen; bij de solisten tenslotte gaat de hoofdtrofee naar de Engelse trompettist Eddie “Zambesi” Calvert, gevolgd door Louis Armstrong en Lionel Hampton.
Typisch is dat er een aparte klassering wordt voorzien voor “rock’n’rollartisten”, en hier wint Elvis Presley moeiteloos het pleit vóór Bill Haley, Little Richard, Gene Vincent, Fats Domino en The Treniers. Zelfs een redactie als deze van Song Parade die bestond uit mensen die hun hart hadden verpand aan de Amerikaanse amusementsmuziek en de jazz nam aanvankelijk tegenover rock’n’roll een erg ambivalente houding aan. Deze muziek voerde immers een faam van geweld en straatschenderij met zich mee en waar een figuur als Bill Haley nog moeiteloos geaccepteerd werd, bleef zelfs Elvis Presley geruime tijd taboe. Zo wordt in het novembernummer van 1956 met enthousiasme bericht over de “Rock’n’roll Show” die te Brussel heeft plaatsgegrepen en die georganiseerd werd in de dancing Sint-Sauveur (sic!) door Ciné Revue, Max Factor en Columbia Films – winnaars waren Mevr.Lili Holemans uit Brussel en de heer D.Van den Berghe uit Boom, benieuwd wat er van hen is geworden – maar op een andere plaats schrijft jazz-medewerker Pierre De Bie over Elvis Presley dat hij “ten onrechte” zanger wordt genoemd. In Humoradio gaat Max Helder (Willy Courteaux) nog verder: “Een genre als rock’n’roll dat aanleiding geeft tot uitingen van geestloos, afgestompt barbarisme is uiteraard verachtelijk. Dat de grootste hoop van de lichte muziek alleen maar tot het sentiment spreekt en het intellect verwaarloost: jammer. Maar rock’n’roll gaat verder: het spreekt tot de ingewanden, die bezwaarlijk het nobelste deel van de mens kunnen worden genoemd. Nergens is het woord van Eduard Hanslick zo toepasselijk: dat er muziek bestaat, die men kan horen stinken.” Of zoals Sigiswald Kuijken veel later zal verklaren: “Zieke muziek voor zieke mensen.”
Het merkwaardigste is wel dat Courteaux hiervoor op de vingers werd getikt door hoofdredacteur Jef Anthierens. Deze legde zelfs de basis van de rock’n’roll-reputatie van Humo door artikels rond dit muziekgenre niet enkel toe te staan maar – weliswaar onder het pseudoniem Bert Brem – zelf een biografie over Elvis Presley te schrijven. Hij was het ook die besloot om achteraan in het blad hitteksten af te drukken.
Dezelfde namen vinden wij grosso modo in het nummer 37 van een jaar later terug, maar vocalist nummer één is nu veelzeggend genoeg Pat Boone, gevolgd door Elvis Presley als ongelukkige tweede en Nat King Cole als grote verliezer.
Song Parade was in 1955 gesticht door Mechelaar Jan Torfs, die het vak had geleerd bij het Nederlandse Tuney Tunes, “gebackt” door geldschieter Albert Van Hoogten, de manager van het Ronnex-label (2). Al na een jaar botste Torfs met zijn broodheer en startte hij Juke Box, wat mijn lijfblad zou worden (de gegevens over Song Parade komen van Jan Mestdagh). Al in het eerste nummer (mei ’56) schreef hij een artikeltje (“Voor het notaboekje”, wat zoveel betekende als: dit knoop je maar beter in je oren) over Elvis Presley (én over Carl Perkins, waarbij al vermeld wordt dat deze is uitgeschakeld door een ernstig auto-ongeval), wat volgens Torfs zelf de allereerste vermelding van Elvis in Europa (!) zou zijn. Hoe dan ook, in het tweede nummer rijfde Torfs reeds een publiciteit van Elvis’ platenfirma RCA binnen. Tegelijk maakt de firma ook een beetje publiciteit voor eigen Vlaamse producties. Let op het enorme kwaliteitsverschil! (zie illustratie) Torfs zou overigens de Angelsaksische rockmuziek blijven promoten tot ver in de jaren zeventig, terwijl Song Parade in 1962 zou ophouden te bestaan.
Het was wel eigenaardig dat de houding vanwege Song Parade tegenover blanke rockers als Jerry Lee Lewis moeilijk bleef, maar zwarten als Little Richard en grote voorganger Louis Jordan konden zich in een uitgesproken sympathie verheugen, net als trouwens mr.Buona Sera Louis Prima – vanwege hun jazzy achtergrond? (De platen van Little Richard werden overigens door Ronnex uitgebracht, maar dat is natuurlijk de discussie over de kip en het ei: werden ze nu door Ronnex uitgebracht omdat Van Hoogten er wél van hield, of hield Van Hoogten ervan omdat hij dan langs de kassa mocht passeren? Een interessant gegeven in deze kwestie is dat de B-kant van Little Richard-platen op Ronnex door een andere artiest werd geleverd. Zo staat op de B-kant van “Tutti Frutti” heel toepasselijk “Chop Chop” van The Chimes.)

P.S. De onevenaarbare Raymond Thielens heeft dan toch een illustratie gevonden uit de Vlaamse Song Parade. En wat voor één!

Song Parade1

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s