In 1975 richtte Gerd de Ley (bekend van o.a. de Toogfilosoof uit “Man Bijt Hond”, de boekhouder in “Kinderen Van de Windt”, Willy in “De Ronde”, etc.) Paljas Producties op. Het eerste stuk “Straks is allang voorbij”, met Nicole Pellegroms en Gerd de Ley zelf was een groot succes. Op 14 januari 1977 werd het stuk in de stadsschouwburg van Sint-Niklaas opgevoerd. 

Deze eenacter van Mireille Cottenjé over de emancipatie van de vrouw is bedoeld om iedereen bewust te maken tot wat een vrouw in staat is. De zaal zat vol dames van allerlei slag, klein en groot, dik en dun, knap en lelijk, maar met één ding gemeen: allemaal feministen die zich identificeerden met de vrouw op de scène. Een bevooroordeelde troep die het reeds op voorhand met alles eens was.

Een vrouw van ± veertig, een gescheiden succesvol auteur, krijgt de opdracht een toneelstuk te schrijven over het huwelijk. Ze neemt haar ex-echtgenoot onder de arm voor dit toch niet zo eenvoudige werk. Ze zullen samen een aantal scènetjes reconstrueren te beginnen bij hun prilste verliefdheid en zo verder tot aan de definitieve breuk.
Hij en zij zijn jong, verliefd, vol goede wil en trouwen. Hij is boekhouder, wil zich opwerken, een eigen huis hebben en een auto. Zij heeft geen diploma, zal het huishouden doen en kinderen “kopen”.
De kinderen worden groter en het huis raakt afbetaald. Wat nu met mevrouw? Zij voelt zich weinig nuttig, denkt na over de zin van haar leven en zoekt een baan om zoals haar geëmancipeerde vriendin naar de wintersporten te kunnen gaan. Voor die baan moet ze auto leren rijden. Een vrouw achter het stuur is synoniem voor “perte totale”. Mijnheer is woedend: ten eerste moet zij voor het huishouden zorgen en ten tweede moet zij met haar handen van het stuur blijven.
Tot overmaat van ramp raakt hun zestienjarige dochter zwanger van een student. Zij trouwen. Mijnheer wil er niets over horen, mevrouw helpt het jonge paar waar ze kan. Ze groeien meer en meer uit elkaar. Zij houdt in het geniep een dagboek bij waarin ze haar frustraties neerpent. Hij krijgt meer en meer verdachte vrouwelijke telefoontjes. Mijnheer laat zijn baan schieten en gaat bij zijn maîtresse in de zaak. Mevrouw krijgt een zenuwinzinking. Zij wil een baan om de electriciteitsrekeningen te vereffenen maar brengt het niet verder dan schoonmaakster. Haar geëmanicpeerde vriendin spoort haar aan om haar neergepende frustraties uit te geven. Het wordt een succes. Zij wil een definitieve scheiding en heeft zelfs het alimentatiegeld voor de kinderen niet meer nodig. Mijnheer hertrouwt en zit weer min of meer gevangen. Zij triomfeert, blijft alleen en is verliefd op de vrijheid.
Gerd de Ley en Nicole Pellegroms zijn de acteurs, die na de voorstelling ook de obligate nabespreking moeten doorstaan. Het stuk was een groot succes, zodat er zelfs een tweede versie kwam. Het wordt eveneens vertaald om in Engeland opgevoerd te worden.

Johan de Belie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.