Thomas Zehetmair

Vandaag is het twintig jaar geleden dat ik een prachtig concert mocht bijwonen. Op 13 september 1996 werd het Festival van Vlaanderen immers plechtig geopend in het Brusselse PSK met het Orkest van de XVIIIe Eeuw o.l.v. Frans Brüggen. Thomas Zehetmair was de solist in het vioolconcerto in D, op.61, van Ludwig van Beethoven.

Zijn Paganiniaanse aanpak contrasteerde sterk met het ingehouden geluid van het authentieke orkest (zelf speelde hij op een moderne viool), maar dat gaf merkwaardig genoeg aanleiding tot een zeer interessante confrontatie. Soms kitscherig, maar dan toch edelkitsch. Zijn lang uitgesponnen cadenza samen met slagwerker Maarten van der Valk b.v. (gebaseerd op de cadenza van Wolfgang Schneiderhan voor de pianoversie van het concerto) was exquis. Een jaar later heeft men (met succes) getracht de magie nog eens te herhalen voor een CD-opname (zie afbeelding) samen met twee romances van de Meester. Bij het orkest herkennen we o.a. Marc Destrubé als concertmeester, Alda Stuurop als “principal second” (de leidster van de tweede violen, waarbij – althans voor de romances – uitzonderlijk nog eens Dirk Vermeulen is te horen), Roel Dieltiens & Richte van der Meer op cello, Ku Ebbinge & Alayne Leslie op hobo en, last but not least, Eric Hoeprich & Guy van Waas op klarinet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.