Bericht in De Gentenaar van vandaag, 11 augustus 2016: “Guido Naessens (57), de voormalige musicalster die meespeelde in onder meer Kuifje en de Zonnetempel en
met Koen Crucke enkele cd’s opnam met Gentse liedjes, wordt verdacht van foltering, prostitutie (van minderjarigen) en het bezit van kinderporno. In afwachting van zijn proces in december blijft hij voorlopig in de cel. De rechtbank oordeelde gisteren dat hij mocht vrijkomen onder strikte voorwaarden, maar het parket ging daartegen in beroep. Binnen afzienbare tijd buigt het hof van beroep zich over de vraag tot voorlopige invrijheidstelling. Naessens werd in 2006 al aangehouden voor het bezit en de verspreiding van kinderporno. Een jaar later werd hij daarvoor veroordeeld tot 2 jaar gevangenisstraf, waarvan een jaar effectief.” Over die veroordeling heb ik destijds op dezelfde manier verslag uitgebracht, d.w.z. met een citaat uit een krant (in dat geval de Gazet van Antwerpen). Dat is volstrekt legaal. Toch wou de heer Naessens van mij via een advocate bekomen dat ik betreffend citaat zou weglaten. Zijn advocate gaf als reden op dat hij zijn straf had uitgezeten en een tweede kans verdiende. Dat vond ik een goed argument, dus heb ik daar toen aan toegegeven. Ik voegde er wel aan toe dat van zodra hij zou recidiveren, ik hiervan opnieuw melding zou maken. Vandaar dus…
Guido Naessens (°1958) is begonnen in het koor van zijn vader-organist Luc, samen met zijn tien broers en zussen. Zijn vader had echter een hekel aan opera, omdat dit “onecht” was en die afkeer nam kleine Guido over, ook toen hij op de muziekschool wel verplicht was om opera-aria’s in te studeren. Hij hield meer van musical en “klassieke” jazz (Glenn Miller en co), ook al in navolging van zijn vader.
Net als Rod Stewart is Guido Naessens begonnen als lijkkistenmaker, maar het is dan uiteindelijk toch opera geworden, wat hij is beginnen appreciëren door het zelf te gaan doen en dat is eigenlijk nog altijd zo: hij zingt het liever dan hij het hoort. Hij kreeg les van Jan Joris en Erika Pauwels en debuteerde in ’82 als solist in het Requiem van Fauré. Een jaar later was hij de ster in de jubelcantate van vader Naessens, “In liefde bewogen”. Daarna ging hij deel uitmaken van het koor van de Opera voor Vlaanderen en kreeg af en toe een solorolletje, zoals reisleider in “Het Witte Paard” (Gentse Opera, 08/11/1985) of in de operette par excéllence « Die Fledermaus » (van Johann Strauss uiteraard) eveneens in de Opera voor Vlaanderen. Als cipier Frosch moest hij het hier echter enkel van zijn komisch talent hebben en niet van zijn stem, terwijl hij nochtans een niet onaardige gevangenis-directeur zou geweest zijn, zoals onze Antwerpse correspondent anderhalf jaar geleden aanstipte toen deze operette daar in première ging.
Tussendoor zong hij in Theater Arena ook nog mr.Gobineau in “The medium” van Menotti en Tarquinius in “The rape of Lucretia” van Britten. Daarna zong hij in opera’s van Johan De Smet op tekst van Arne Sierens, zoals “Het rattenkasteel“, “Frankenstein” en “De liefde voor de drie manen“. Later zou Naessens samen met twee andere operazangers ook bij The Simpletones gaan als zanger (“Einfach” en “Wir sind wieder da!”), net als bij close harmony groepen als “The Barbers’ Four” en “Close up”. Hij is ook de auteur en regisseur van “The picture”, een productie in het Sabbattinitheater, die de illusie creëerde dat men naar een stomme film aan het kijken was.
T.g.v. de heropening van de Gentse opera bracht hij op 5/9/1993 met een aangepaste versie van “E lucevan le stelle” overigens zijn collega-koorleden en muzikanten van de OVV in herinnering die nog steeds op straat stonden. Voor de rest was het echter vooral een ludieke bedoening met Gentse teksten op gekende opera-melodieën, een idee van Joris De Zutter en gepresenteerd door Griet Pauwels. Aan de piano werd Naessens trouwens begeleid door Philippe Wesemael, eveneens een ex-koorlid.
Op 24 februari 1994 werd hij in Vooruit door Johan De Smet zelf aan de vleugel begeleid bij de vertolking van diens liederen op tekst van Kamagurka. Daarnaast staat ook nog een strijkkwartet (Paul Klinck en Stefaan Smagghe, viool, Kaat De Cock, altviool, en Mark De Smet, cello) voor begeleiding in. Dit kwartet staat ook in voor de begeleiding op de CD, maar dan aangevuld met Sergio Rogier en Gunther Van Rompaey, viool, en Louis Colan, bas. De Smet springt met dit kwartet clichématiger om dan b.v. een Raymond van het Groenewoud kort daarvóór nog heeft gedaan, maar dat zal wel bij het genre horen. Eigenlijk dateren deze liederen trouwens nog uit de Gentse Feesten, wat b.v. blijkt uit de live-opname van het a capella gezongen “Cowboy Henk”. De liederen die oorspronkelijk voor Kamagurka zelf geschreven waren (zoals “De zee” of “Twee secondenman”) zijn voorbeelden van “repetitief minimalisme“, zoals het inlegkruisje, het inlegboekje pardon, zelf aangeeft (inclusief de onvermijdelijke dt-fouten), maar van zodra De Smet met Naessens in het hoofd kan componeren, wordt het iets “gedurfder”. “Twee secondenman” is ook een voorbeeld van de smachtende slows van eind jaren vijftig, begin jaren zestig, waarnaar nogal wat nummers verwijzen. Stijl Freddy Quinn of Nat King Cole. Of zelfs die andere bariton, Elvis Presley, toen hij zijn versies van semiklassiekers als “Torna a Sorriento”, “O sole mio”, “La paloma” en “Milano-Torino” bracht. Soms (b.v. bij “Ja het was jij”) heeft men zelfs de indruk dat Guido Naessens een gereïncarneerde Elvis Presley is, want het is wel erg voorbarig om te veronderstellen dat the Pelvis, mocht hij nog leven, nog altijd rock’n’roll zou zingen. Misschien opteert hij ook wel voor een hitsige tango als “Mama Rosa” of een zwierig walsje als “Toet zingen de walvissen”. En wellicht zou de King die absurde teksten van Kama met hetzelfde sérieux zingen als Naessens. Terecht trouwens, want onder de grappige bovenbouw zit meestal een ernstige onderbouw, zoals wij, dubbelgelaagde critici, dan zeggen. Met “De pijn van het zijn” schrijft Johan De Smet zich zowaar in de traditie van Emiel Hullebroeck, maar het dichtste bij het “klassieke” lied leunt “Ik ben zo eenzaam zonder mij” aan, waarop broer Mark De Smet voor een indringende cellobegeleiding zorgt. Anderzijds zou mits een ander arrangement, inclusief b.v. een snerpende sologitaar, “Je sloeg me met de hond van de buren” zo een typische slow van een hardrockgroep à la Scorpions of Metallica kunnen zijn. Voor onze Nederlandse vrienden is er soms een vertaling voorzien van de hand van “drs.K.A.Gurkema”. De CD werd opgenomen in de Gentse Club Mineral, waarvan De Smet de leiding heeft, en wordt verspreid door Geknipt Papier. Ze is in iedere goede platenzaak te vinden tussen Kalman en Kaminski.
Daarna zong hij de rol van Krimson in de musical “Suske en Wiske” en volgde een tweede CD samen met Koen Crucke, waarop hoger genoemde parodieën werden samengebracht. Maar ondanks het feit dat de nieuwe CD “Toreador 2, uuk d’operette is versmuurd” opnieuw tot stand kwam met Guido Naessens, was het Manu De Canck die tijdens de Gentse Feesten met Crucke op het podium van St.Baafs stond. Hoe kwam dat nu, Koen? “Een meningsverschil met mijn manager, Jan Gheysens, de vroegere assistent-directeur van het NTG. Ik werk daar reeds 25 jaar uitstekend mee samen en ik kan dus getuigen dat het weliswaar een man is die orde op zaken wil stellen, maar dat hij zeker geen moeilijk mens is. Toch meldde Guido op een bepaald moment dat hij niet langer akkoord kon gaan met het concept. Maar toen was het te laat om daar nog iets aan te veranderen. Ik verwijs dan altijd naar mijn eerste directeur in de opera, Karel Locufier. Die zei altijd: ge moogt ruzie maken, zoveel ge wilt, maar eens dat het doek opgaat, moet ge dat allemaal vergeten zijn. Ik heb achteraf ergens gelezen dat Guido verklaarde dat hij moeite had met de geplogenheden van het populaire circuit en dat zal het dan wel eerder geweest zijn, zeker? Ik kan daar trouwens inkomen. Als hij dat niet graag doet, dan is het beter dat hij eruit stapt. Zelfde vrienden.” 

Referentie
DSRG, Naessens zingt Kamagurka, Het Laatste Nieuws, 22 februari 1994

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s