De vroegere sportjournalist Carl Huybrechts (rechts op de foto naast Anthony Perkins), die we nadien vooral leerden kennen als presentator van The Night of the Proms, viert vandaag zijn 65ste verjaardag. Zijn glorieperiode situeert zich vooral in de jaren tachtig, waarop in De Rode Vaan nogal “afwisselend” werd gereageerd (vaak was het terug te brengen op het feit of ik het nu was die de kritiek schreef, dan wel Lode De Pooter).

Nadat er zoveel te doen is geweest rond de persoon van Carl Huybrechts, keek iedereen natuurlijk belangstellend uit naar het nieuwe programma, Met zicht op zee (18/6/81), waarin deze sportreporter zich als gespreksleider zou opwerpen. Maar helaas het heeft niet mogen zijn voor sympathieke Carl : hij is met het programma ten onder gegaan (eerder dan : het programma met hem, maar een gebrek aan autoriteit kan hem wel worden aangewreven). ’t Kon natuurlijk moeilijk anders als Chris Lomme, Roland Verhavert en Harry Kumel wat cafépraat komen debiteren over de Vlaamse film. Marc Didden hield dan maar wijselijk zijn mond en weigerde ostentatief te klappen voor François Glorieux die zijn contract (afgebroken met Noord-Zuid) kwam afwerken. Verder waren er een paar « vondsten », zoals de butler en de streekgerechten, die helemaal de mist ingingen.
Met zicht op zee (30-7) handelend over vakantie-ongemakken begon dan weer vrij ontgoochelend door een ellenlang en totaal onverstaanbaar verhaal van de Brusselse jazz-figuur Pol. In de loop van de uitzending verbeterde het peil echter door kortere en spitse tussenkomsten vooral van presentator Carl Huybrechts zelf die deze keer een zeer ontspannen indruk naliet. Misschien een beetje « te », want al zijn grappen en grollen over monokini’s en ons Belgisch leger natuurlijk altijd goed voor een open doekje van het publiek, vele BRT-bonzen zullen hun karige haren allicht ten berge hebben voelen rijzen wanneer Huybrechts op het kantje van het mes liep. Gelukkig hielp de bevallige adjunct-politie-commissaris van Knokke-Heist hem overeind. Haar reactie op Carls pertinente vraag of zij in het buitenland in monokini rondliep (« wat denk je ? ») snoerde de mooie met de Blonde Krullen even de mond, maar zijn repliek (« zo te zien wel »), zij het met rode wangen gedebiteerd, zette de situatie toch wel heel handig weer recht.
Uitstekende Sporttribune deze week (18-11). Na geslaagde reportages over Zwitserland-Schotland en de ongelukkige perikelen van voetballer Johnny Dusbaba kwamen in « ’t Is jammer maar helaas » enkele vrouwen hun gal spuien t.o.v. de sportredactie (als gevolg van de Vrouwendag). Carl Huybrechts was zeer ad rem op hun kritiek, al kunnen wij er wel inkomen dat er inderdaad wat meer aandacht mag worden besteed aan vrouwensport en dan vooral aan « minder vrouwelijke » sporten door hen beoefend. Maar toen een vrouw ging beweren dat haar seksgenoten « nog eens van achteren werden gepakt » door het tonen van de benen van de speelsters van België-Nederland (voetbal), dan konden wij toch onze lach niet bedwingen. Wat zou het immers geweest zijn indien één van die vrouwtjes een bal in het kruis had gekregen zoals Aad Koudijzer of Jan Ceulemans ! Hoe dan ook, een paar seconden later stonden de vrouwen zich wellicht alweer ergeren aan de (overigens knappe) reportage over de fitness-centra. Merkten wij hier en daar immers geen décolletée? (Lode De Pooter in De Rode Vaan nr.48 van 1982)
« Een derde slaapt », zei Kurt Van Eeghem en dat zal wellicht wel het geval zijn bij de Ontbijttelevisie die vanaf 30-7-84 op het scherm komt. Of anders zit het op de trein naar Brussel… zoals wij. Onze eerste indrukken zijn dus (wegens de « deadline ») gebaseerd op een « halve » uitzending. Als we bijgevolg een enorme blunder of een schitterende gag over het hoofd hebben gezien, moet u ons maar de kans op een « replay » gunnen. Want dat is tenslotte de hoofdbedoeling van deze Ontbijttelevisie : hoogtepunten van de vorige nacht opnieuw voorschotelen. Maar net zoals dat bij ons het geval was, zullen allicht ook vele andere kijkers daar weinig aan hebben als ze moeten gaan werken (tja, dat bestaat ook nog in deze vakantieperiode). Zo probeerden wij de toch wel interessante wegrit te volgen, maar om half twee ’s nachts moesten wij door slaap overmand afhaken. Wij nemen aan dat in de Ontbijttelevisie dan toch nog eens de finale werd overgedaan, maar die hebben wij dan nogmaals moeten missen. Misschien krijgen we in « Studio L.A. » nog een kans ? Dat leest u dan wel volgende week, want voorlopig valt er over dat programma nog niet veel meer te vertellen dan dat er druk heen en weer werd geschakeld door Mark Vanlombeek. Eens we ook studiogasten hebben gezien, komen we hierop nog eens terug. Van de ontbijtjongens Jan Van Rompaey en Carl Huybrechts kunnen we ondertussen schrijven dat ze ervan maken wat er in de gegeven omstandigheden van te maken valt. Huybrechts trekt zich behoorlijk uit de slag ondanks het feit dat hij bewust op de achtergrond wordt gehouden (zie hieronder) ten voordele van Jan Van Rompaey. Deze krijgt in het niet-sportieve (onsportieve ?) gedeelte veel meer kansen en benut ze ook. Zo kennen we vakman Van Rompaey immers al jaren en zo willen we hem ook blijven zien. Maar we hadden toch graag gehad dat Carl zich ook wat meer in de debatten zou mogen mengen…
Ook zo verbaasd geweest bij het zien dat Carl Huybrechts de ontbijttelevisie tijdens de Olympische Spelen op de BRT zou presenteren ? Niet dat we aan Carls kwaliteiten twijfelen natuurlijk, of dat we denken dat hij ter plekke in slaap zal dommelen, maar op de eerste plaats hadden we hem natuurlijk in Los Angeles zelf gezien en als hij dan toch hier bleef dan konden zijn kwaliteiten beter tot uiting komen in het avondprogramma « Studio L.A. », waarin ook vraaggesprekken met sportlui zitten. Maar neen, Carls job bestaat erin een hele nacht reportages te bekijken, te monteren, uitslagen bij te houden enz. Het werk van een loopjongen om het met wat overdrijving te stellen. Waarop wachten we dan nog om hem te bellen ? We wachten tot hij… uit bed is. Tegen de middag is het dan toch ongeveer zo ver.
— Hallo, Carl, je zeker al aan ’t voorbereiden op dat nachtwerk ? Overdag slapen en ’s nachts werken ?
C.H.
: Zoveel voorbereiding zal dat wel niet vergen. Het is gewoon een ander ritme dat kan worden vergeleken met mensen die in « shiften » werken. Ik verwacht wat dat betreft niet zoveel moeilijkheden. Ik logeer immers vlakbij de BRT op het appartement van Gui Polspoel, zodanig dat ik niet anderhalf uur per dag over en weer moet naar Brasschaat, waar ik woon. Ik werk van middernacht tot tien uur en dan ben ik van plan dat door te trekken tot een uur of vier met wat aan sport te doen, wat zwemmen, wat tennissen, en dan opnieuw het bed in. Mocht dat niet lukken, mocht het te warm zijn of te veel lawaai dan zal ik waarschijnlijk wel verplicht zijn om toch naar Brasschaat te komen.
— Die parallel met « gewone » nachtwerkers gaat wel gedeeltelijk op, maar anderzijds moet jij toch niet enkel « wakker » zijn, je moet er toch een beetje « lekker » voorkomen. Je hebt op dat gebied toch een image op te houden ?
C.H.
: Daar hebben we schminksters voor, hé ! Het is onwaarschijnlijk wat voor werk die kunnen aanvangen. Heb je de omroepsters al eens goed bekeken ? (lacht)
— Vrouwenbewegingen protesteren herhaaldelijk tegen « seksistische » beschrijvingen van zangeressen, actrices e.d. Het is inderdaad waar dat je bepaalde terminologieën zelden in kritieken over mannen vindt. Maar over jou gebeurt dat nu precies wel. Hoe voelt dat aan ?
C.H.
: Ik let daar eigenlijk niet op. Wat dat betreft toch niet. Als er wat over mij in de pers verschijnt dan probeer ik dat wel naar z’n waarde te schatten, zowel positieve als negatieve kritiek. Vooral negatieve kritiek zelfs, want positieve kritiek komt niet zo gemakkelijk los of blijft bij wat gemeenplaatsen zoals « goed gepresenteerd » of « frisse verschijning » en dat soort dingen. Uit negatieve kritiek kun je anderzijds steeds wel iets leren want er zit altijd wel een grond van waarheid in.
— Precies, dat is het juist wat ik bedoel. Die kritiek gaat dan eerder in de richting van uiterlijkheden zoals « z’n hemdjes zijn zeker gesponsord door een of ander merk ». Gefundeerde kritiek wordt er voor zover ik weet nooit op jou gemaakt. Misschien valt die ook niet te maken ?
C.H.
: Je bent zoals je bent. Als je op een kantoor of een fabriek werkt, dan ga je daar ook naartoe zoals je bent. En als iemand dan de naam van een sponsor of zoiets ziet, dan mag die dat altijd signaleren aan Vandenbussche. Maar dat iedereen zo tevreden is over mijn werk, dat klopt niet hé. Ik denk dat mijn hoofdredacteur (Daniël Mortier nvdr) zeer ontevreden is over mijn werk. Ik stel dat vast bij de werkverdeling en zo…
— Ons vermoeden was dan toch juist : je mag voor je straf niet naar L.A. ! Je wordt integendeel met dat omslachtige werk opgezadeld.
C.H.
: In L.A. zal het niet veel minder omslachtig zijn, hoor.
— Ja, maar dan ben je er bij, de sfeer, alles, kortom iets om later aan de kleinkinderen te vertellen…
C.H.
: Dat is het, hé. Qua werken moet je het zeker niet als iets uitnodigends zien, maar het is duidelijk dat het feit dat ik niet naar L.A. mag een uiting is van desappreciatie. Wat niet wil zeggen dat ik die ontbijttelevisie niet met beide handen aanpak. Gewoon het feit om door de hoofdredacteur niet in de ploeg te worden opgenomen om naar Los Angeles te gaan is echter een ontgoocheling. Vooral omdat er wel iemand bij is die met de sportredactie niets te maken heeft (Jan Borms, nvdr).
— Was je zelfs op het thuisfront niet beter tot je recht gekomen in die « Studio L.A. » ? Tenslotte heb jij toch wat ervaring met talkshows ?
C.H. (gelaten):
Ik weet het niet. Ik doe maar wat men mij opdraagt.
Bij de BRT zet men dus alweer eens het licht onder de korenmaat.

Referentie
Jan Draad, Carl Huybrechts aan het lijntje, De Rode Vaan nr.32 van 1984

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.