Het is vandaag precies 25 jaar geleden dat “Tosca”, de beroemde opera van Giacomo Puccini, in première ging in De Vlaamse Opera. De regie was in handen van de Canadees Robert Carsen, die op dat moment bezig was met een Puccini-cyclus in De Vlaamse Opera. Zoals gewoonlijk pakte hij uit met beklijvende beelden, zoals de “tenhemelopneming” van Floria Tosca (Karen Huffstodt) als een Madonna in de oude én de moderne betekenis van het woord op het einde van het eerste bedrijf, dat muzikaal op zich ook al zeer sterk is.

“Tosca” werd door Robert Carsen in de theaterwereld gesitueerd, een wereld waarin werkelijkheid en schijn soms door elkaar lopen (wat dus voor de intrige van “Tosca” erg toepasselijk is). De handeling werd ook overgebracht naar de jaren vijftig, de periode toen Maria Callas een ware diva was. De Amerikaanse Karen Huffstodt (foto YouTube) beantwoordt aan dit beeld volledig, zij het op de scène méér dan op televisie, wegens een licht strabisme à la Dalida, Joe Dassin of Freya Vandenbossche. Het was voor haar een springplank naar een succesvolle carrière, maar haar vocale talenten werden door Erna Metdepenninghen toch in vraag gesteld na haar Chrysothemis in de “Elektra” van Salzburg 1996. Op televisie heb ik haar ooit karaoke horen zingen (dus popmuziek), maar ik kan me niet meer herinneren welk(e) nummer(s).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.