Het is vandaag precies 120 jaar geleden dat Auguste (1862-1954) en Louis (1864-1948) Lumière in de besloten kring van de “Maatschappij tot Aanmoediging van de Nationale Nijverheid” tien filmpjes voorstellen.  Naast “La sortie des usines Lumière” (de arbeiders van hun fabriek in Lyon die op de middag door de poort naar huis terugkeren) op 19 maart gedraaid als de eerste film, werden nog negen andere films ou ‘vues’, comme on les appelle à l’époque, de 50 secondes vertoond, daarbij: “Arrivée du train en gare de La Ciotat”, “La Voltige”, “Les Forgerons”, “Le Jardinier” (plus connu sous le nom de “L’Arroseur arrosé”), “La Place des Cordeliers à Lyon” et “La Mer”, filmé durant l’été 1895. Trente-trois spectateurs sont présents dans la salle. In juni 1895 hadden de gebroeders Lumière hun nieuwe uitvinding  (de “cinématographe”) voorgesteld op het congres van de fotografische verenigingen in Lyon. Het is een snelle opeenvolging van een reeks foto’s waardoor de indruk ontstaat dat de personen op die foto’s bewégen.

De gebroeders Lumière zagen hun uitvinding puur wetenschappelijk en dachten dat de mensen er snel op uitgekeken zouden zijn. Eén der genodigden was echter ene Georges Méliès (1861-1938), die wél de commerciële mogelijkheden van het nieuwe medium (h)erkende.
Hij werd echter voorafgegaan door Alice Guy (1873-1968), de allereerste vrouwelijke regisseur en eigenlijk de allereerste regisseur tout court, want deze secretaresse bij het fotobedrijf van Léon Gaumont draaide het allereerste fictiefilmpje, “La fée aux choux”, over een baby die in een koolveld werd geboren.
In 1897 bouwen de Lumières (die de rechten hadden op 1.425 filmpjes) de eerste bioscoop. Tegelijk kende de cinema dat jaar zijn eerste katastrofe: bij een benefietvoorstelling in een houten loods in Parijs vatte de zeer brandbare celluloid vuur en in de brand die daarop volgde kwamen meer dan honderd mensen om het leven. Aangezien het een benefiet betrof, waren het op de koop toe ook nog meestal welstellende lieden, zodat dit één van de mogelijke oorzaken is dat de betere standen lange tijd afwijzend zullen staan tegenover het fenomeen.
Toch vraagt in 1898 Auguste Baron reeds een patent aan voor een apparaat dat geluidsfilms kon maken en Auguste Lumière draait al een reclamefilmpje voor Sunlight-zeep! Louis Lumière zag het iets ruimer: die draaide later ook slapsticks, maar toch zal ook hij uiteindelijk de film de rug toekeren en zich bezig houden met de ontwikkeling van de kleurenfotografie (bekroond met een patent op de autochroomplaat in 1907). Auguste die week nog veel verder af van het onderwerp en zal uiteindelijk zelfs belangrijk onderzoekswerk verrichten in de strijd tegen tuberculose.
Op de Wereldtentoonstelling van Parijs wordt door Gaumont korte filmfragmenten getoond, waarbij ook klank werd opgenomen, maar dan wel los van de film (op plaat). Het kwam er dus op aan om de plaat synchroon met de film te draaien. Zo was o.a. Sarah Bernhardt in “Hamlet” te zien en te horen.
In Parijs begint in 1905 Max Linder de eerste van zijn 500 kortfilms te draaien voor Studio Pathé. Alhoewel hij zich specialiseert in het slapstickgenre, gaat hij er wel een totaal andere richting mee uit. Geen wilde achtervolgingen en slagroomtaarten meer, maar een subtielere vis comica, vertrekkende van zijn persona met rokkostuum en zijden cilinderhoed. Alhoewel hij er op zijn beurt weer een nieuwe dimensie aan gaf, is Charlie Chaplin duidelijk schatplichtig aan deze opvatting.
Rond deze tijd houden de broertjes Lumière ermee op omdat ze vonden dat de film het nu wel had gehad. Zij hadden helemaal geen interesse in fictie. “L’arroseur arrosé” is hun enige “fictiefilm”.
Pathé stuurde in 1908 en 1909 de Fransman Alfred Machin naar de kolonies. Zijn producties laten zien dat Afrika aan de blanke man onderworpen werd. Voorbeelden van dergelijke koloniale films waren ook te zien in het filmprogramma van het variététheater, waar men films als ‘Le plongeon Soudanais’, ‘Nègres au bain’, ‘à Biribi, drame militaire’ of ‘Panorama du transvaal’ te zien kreeg.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.