Philip Pickett wordt 65…

Philip-Pickett-c-Richard-Haughton

De Britse dirigent Philip Pickett viert vandaag zijn 65ste verjaardag. Alhoewel… “vieren”? Toen ik op zoek ging naar een foto van hem om bij deze verjaardag te plaatsen, struikelde ik over volgend bericht uit februari van dit jaar: the British recorder player Philip Pickett (64), founder of The New London Consort received an 11 year prison sentence for the rape and sexual assault of several female pupils at the Guildhall School of Music. He was found guilty of two rapes and two indecent assaults on his victims between 1979 and 1983. Pickett carried out the assaults in sound-proof practice rooms.

Ondanks de hernieuwde belangstelling voor barokmuziek blijft de muziek uit de middeleeuwen en de renaissance nog vaak in de kou staan. Daaraan wil de Engelsman Philip Pickett wat doen. Met zijn New London Consort heeft hij zich gespecialiseerd in de uitvoering van werk van Dufay, Binchois, Bedingham, Frye en Norton. Op uitzondering van de eerste allemaal vrij onbekende namen, maar aan het hof van Boergondië waren zij erg populair telkens wanneer zij op woensdagavond de toenmalige versie van “Tien om te Zien” brachten.
Philip Pickett is gehuwd met de Israëlitische pianiste Sharona Joshua, maar zelf is hij afkomstig uit een brass band-milieu. Hij begon dan ook met trompet te spelen tot Antony Baines en David Munrow hem aanmoedigden om oude blaasinstrumenten te proberen. Na een aanval in de metro van Londen waarbij hij gekwetst werd aan de mond, moest hij de trompet opgeven, maar gelukkig was hij op dat moment reeds meer overgeschakeld op de blokfluit.
In 1972 werd hij docent blokfluit en historische uitvoeringspraktijk, ik vermoed in de Guildhall School of Music and Drama in Londen, waar hij zelf ook studeerde. Tegelijk speelde hij bij de Academy of St. Martin in the Fields, The English Concert, the English Chamber Orchestra, the London Mozart Players en vele andere orkesten. Hij heeft zelfs in de Albion Band, een folk-rock band, gespeeld samen met o.a. Ashley Hutchings en John Sothcott. In 1998 heeft hij nog een CD opgenomen met “overlevenden” van Fairport Convention (“Bones of All Men”). Pickett staat er ook voor bekend theaterelementen te introduceren tijdens zijn concerten, zoals goochelen en vuurspuwen. In 1993 werd hij artistiek directeur van de Purcell Room Early Music series. Zelf heb ik hem aan het werk gehoord in het kader van het Festival van Vlaanderen 1996. Hij heeft ook een heel eigen visie op de Brandenburgse concerten van J.S.Bach.
Hij werd ook directeur voor Oude Muziek in het Shakespeare Globe Theatre (eigen foto). Het ensemble, ‘The Musicians of the Globe’, specialiseerde in Engelse muziek van de 16de en 17de eeuw.

02 Globe Theatre

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.