Wibi Soerjadi wordt 45…

Wibi SoerjadiAlhoewel ik niet bepaald een fan ben van de Nederlandse pianist Wibi Soerjadi, werd ik toch geïntrigeerd door de mededeling in Humo dat hij in 2009 van de ene dag op de andere volledig doof is geworden. Merkwaardig genoeg is hiervan niets terug te vinden op Wikipedia. We zullen dus maar aannemen dat dit alweer een staaltje van de typische Humo-humor was?

In het rijtje van zangers als Pavarotti, Lotti en Bocelli, en violisten als André Rieu en Vanessa Mae, ontbrak nog een pianist. De Nederlander Wibi Soerjadi lijkt dit gat op de markt te dichten. In Nederland is hij alvast ontzettend populair. Zijn Javaanse afkomst is daar niet helemaal vreemd aan, aangezien hij daardoor een engelachtig voorkomen heeft, dat vooral op vrouwen een magisch effect heeft.
Wibi werd geboren in Leiden in 1970, uit een gezin waarin beide ouders piano konden spelen. Nochtans was hij reeds elf vóór hij het instrument “ontdekte” (hij hoorde “Für Elise” en speelde het op een week tijd na). Toch studeerde hij amper acht jaar later in Amsterdam af bij Jan Wijn.
Hij is een typisch product van de romantische pianoschool. Dat bewees hij ook op 29 november 1996 op het galaconcert van het 9de Chopinfestival in de Bijloke Festivalhal in Gent. Uiteraard speelde hij werk van de Poolse meester, maar na de pauze bracht hij ook pianobewerkingen die zijn grote idool Franz Liszt heeft gemaakt van liederen van Chopin, Schumann en Schubert. Dat soort merkwaardige repertoirekeuze schijnt wel typisch te zijn voor Soerjadi. Zo staan er op zijn CD, “A touch of romance” (Philips 456 153-2) b.v. ook bewerkingen van Bach, Gluck en Saint-Saëns, maar daarnaast natuurlijk ook “echte” pianomeesterwerkjes van Debussy, Rachmaninov en onvermijdelijk ook… Chopin.
Soerjadi speelt altijd op zijn eigen piano, omdat deze is ingesteld op een uiterst zachte aanslag. Aangezien het echter een Bösendorfer betreft, waren er enkele “technische” (lees: financiële) problemen, toen hij hem ook wou meenemen voor zijn Amerikaanse debuut op 22 november 1996 in Carnegie Hall. Dat lukte, maar juist daarom was “Bösie” niet op tijd terug voor het concert in de Bijloke. Maar we geven het toe: Carnegie Hall is een ietsiepietsie belangrijker dan de Bijloke-festivalhal.
Soerjadi verklaarde als commentator tijdens de Elisabethwedstrijd 1995 dat hij enkel “live” opneemt, maar dat is b.v. toch niet het geval bij zijn “hit-CD”. De drijvende motor achter de “hitmachine” Soerjadi is trouwens zijn vriendin Marion Klijnsmit, samen met zijn broer Ardjoena ook zijn enige mentor. “Aan andere adviezen heb ik niet zo’n behoefte meer,” zegt Wibi Soerjadi die ook zelf best weet hoe hij zich kan verkopen. Door straffe uitspraken dus. Door b.v. te verklaren dat je een nieuw stuk voor het eerst in zijn geheel slechts op het concert zelf speelt! (Daarvóór zou hij enkel al lezend studeren en slechts bij bepaalde passages “de choreografie van de handen” doornemen.)
Dat hij Brendel zijn “tegendeel” noemt, kan nog een glimlach oproepen, maar dat hij van levende pianisten (hij heeft uiteraard wel een grote bewondering voor overleden virtuozen zoals Friedman, Hofmann, Rachmaninov, Horowitz, Jorge Bolet en natuurlijk Liszt himself) enkel met veel moeite Evgeny Kissin kan loven, wordt al moeilijker accepteerbaar, ook al voegt hij er vergoelijkend wel een paar jazz-pianisten bij zoals Art Tatum en Oscar Peterson. Tijdens een blinddoektest op Radio 3 haalde hij ook Martha Argerich naar voren als beste Chopin-vertolkster.
Omdat zijn manier van spelen zo intensief is, doet hij veel aan sport om in conditie te blijven: schermen en karate, zegt hij. Maar dan zal hij allicht toch niet veel bakstenen mogen doormidden slaan…
Hij “componeert” zelf ook. De titels spreken voor zichzelf: de Koninginnedag-parafrase, de Happy Birthday-parafrase en een Fantaisie de Noël, die als single aan “A touch of romance” werd toegevoegd.

Referentie
Ronny De Schepper, A touch of romance, Het Laatste Nieuws 23 november 1996

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.