Richard Heuberger (1850-1914)

HeubergerphotoHet is vandaag honderd jaar geleden dat de Oostenrijkse componist Richard Heuberger is overleden. Eigenlijk ken ik hem slechts van één operette, « Der Opernball », die ik ook nog maar één keer heb gezien en dat was dan in de Gentse opera in 1988. En die opvoering heeft me helemaal niet kunnen overtuigen…

Amateurtoneel, dàt was de vergelijking die mij te binnen schoot bij de première van « Der Opernball » van Richard Heuberger in de Gentse opera…
Deze operette is, ondanks een enorme « hit » nl. «Im Chambre séparée», immers hoofdzakelijk een blijspel, waarbij er af en toe wordt gezongen. Ze is dan ook gebaseerd op « Les dominos roses » van Delacour en Hennequin, een typisch Franse boulevard-komedie zoals die nog vaak door amateurs voor het voetlicht worden gebracht, vooral omdat het hier gaat om een stuk uit de tijd dat de zonde nog bestond, een naakt beeld nog aanstoot gaf en de dialogen het moeten doen met zinspelingen zoals « kun jij zo goed knopen aannaaien en draden doorbijten als ik? ».
In het professionele theater maken dergelijke niemendalletjes geen schijn van kans meer. Als de Gentse afdeling van de OVV echter de humoristische toer opgaat, komt zij vaak de Minardschouwburg nabij, wellicht omdat er dan uit hetzelfde publiek wordt gerecruteerd. Het meest verwonderlijke was dan ook dat de opkomst allesbehalve massaal was. Dat geeft ons dan weer goede hoop dat voor de productie van « Don Giovanni » die nu uiteindelijk toch naar Gent wordt gehaald (vorig seizoen was men van oordeel dat het Gentse publiek te min was voor Mozart) men dit aantal zal kunnen overtreffen zodat het programmeren « naar het publiek toe » alvast een beetje zal dienen te worden bijgestuurd.
81 mariette janssensMaar goed, opnieuw over naar « Het operabal ». In het Nederlands, jawel, want Silveer van den Broeck had zelf de dialogen vertaald (de liederen bleven in het Duits, geen bijster geslaagde combinatie overigens), waarschijnlijk met de overtuiging in het achterhoofd « wat Van Impe kan, kan ik ook ». Helaas, hij doolt. De slordigheden in het taalgebruik opsommen zou ons veel te ver leiden. Laten we volstaan met de ergerlijke wending « onkel » als voorbeeld te geven.
In eenzelfde élan heeft van den Broeck het ook nodig geoordeeld zelf de regie te voeren. Nogmaals helaas, het is vooral dit aspect dat ons aan het amateurtheater herinnerde. Operazangers zijn meestal al geen bollebozen op acteergebied en van den Broeck heeft ze geen enkele helpende hand gereikt. Integendeel, chargeren was weer het motto en enkel als men daarmee heeft leren leven, kwamen weer de namen van Jan Joris, Koen Crucke en Eric Raes bovendrijven. Voeg daarbij nog Mariette Janssens, die wellicht de openbaring van deze productie mag worden genoemd, ook al ging ze even onderuit in een scène met Raymond Lambrechts, maar dit heerschap deed dan ook zijn best om àlle scènes waarin hij de hand had te verknoeien. Arme Jacqueline Dulac die het ongeluk had met hem (althans volgens het libretto) getrouwd te zijn en dus bijna steeds met hem te worden geconfronteerd !
De spilfiguur van het hele gebeuren is echter de soubrette Hortense, vlot gespeeld en gezongen door de jonge Tiny Peters, maar dit Limburgse meisje radbraakte haar moedertaal zozeer dat we ze de volgende keer toch maar liever in de oorspronkelijke taal zullen beluisteren.
Het enige voordeel van de overmoed van van den Broeck was het feit dat hij werkelijk niet àlles zelf kon doen, zodat hij toch het dirigeerstokje uit handen gaf. Meer bepaald aan Marioara Trifan, een Amerikaanse concertpianiste van Roemeense afkomst die van den Broeck zelf in Mannheim had ontdekt. Een revelatie, deze dame, mede toch wel dankzij het Gentse orkest, waarvan de professionaliteit althans buiten kijf staat. (Ronny De Schepper in De Rode Vaan nr.15 van 1988)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.