Jean-Marie Bardèche is een Franse pianist die met zijn landgenoten van het strijkkwartet Quatuor Danel twintig jaar geleden te gast was in de Gele Zaal te Gent.

Met hen speelt hij het pianokwintet van Dimitri Sjostakovitsj en dat van Alfred Schnittke.
Het Quatuor zelf, dat reeds voor de derde keer te gast is te Gent, speelt ook nog de « vijf bewegingen voor strijkkwartet, op.5 » van Anton Webern.
Het pianokwintet van Sjostakovitsj werd door hemzelf (samen met het Beethoven Kwartet) te Moscou gecreëerd op 23 november 1940 en nu vertelt men erbij dat de doodsgedachte, die zo vaak in het werk van Sjostakovitsj opduikt, te wijten is aan de veroordeling door Stalin van zijn opera « Lady Macbeth », maar toen zal hij er dat wel niet bij gezegd hebben, hij kreeg er immers de Stalin-prijs voor.
Het postmodernistische pianokwintet van Schnittke heeft eveneens vijf delen en is ook doordrongen van de doodsgedachte.
De oorsprong van het stuk (net als van zijn « In Memoriam » voor orkest) moet men immers zoeken bij de dood van zijn moeder, Maria Vogel, in september 1972.
Toch werkte hij de compositie pas af in 1976.
Het werk van Anton Webern tenslotte moet men situeren in 1909. Het is uiteraard niet tonaal, maar toch roepen de complexe contrapunctuele constructies bij zogenaamde kenners herinneringen op aan de fuga’s van Bach.

Referentie
DRG, Hedendaagse kamermuziek met Jean-Marie Bardèche, Het Laatste Nieuws 4 januari 1994

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s