Juweeltjes in het park, maar dan niet in de juwelenaria

00Bij de première van “Faust” van Charles Gounod in de Gentse opera zaten de orkestleden niet meer op de punt van hun stoel en lieten méér dan één steek vallen. Sommige muzikanten zaten reeds te geeuwen tijdens de ouverture en anderen hadden blijkbaar een schat aan grappen en grollen, waarvan ze hun collega’s deelgenoot wilden maken, telkens ze een paar maten rust hadden. Een en ander resulteerde in boegeroep voor dirigent Silveer Van den Broeck, die het nochtans volgend jaar zal moeten « doen ». Volgens ons, niet helemaal terecht, deze afstraffing, tenzij men Van den Broeck als een te lakse scheidsrechter wil gispen.

’t Is echter maar dat we te goed zijn opgevoed om ons ook tot dergelijke praktijken te laten verleiden, want anders hadden we ons wel bij het grote koor van boe-roepers voor regisseur Alfons Van Impe gevoegd. Wat die mag bezield hebben om met zo’n draak uit te pakken, mag de duivel weten. Of deed hij het misschien opzettelijk, als vergiftigd afscheidsgeschenk ? Alleszins, onze plaats is veel te kort om alle blunders in de regie op te sommen, zowel technisch wat het gebruik van de scène betreft, als qua visie op de thematiek zelf.
Voeg daarbij nog een totaal ondermaatse bezetting : Robert Dumé als een houterige Faust, Louis Landuyt zwak als Valentin, Dirk Van Croonenborgh betekenisloos als Wagner, Mireille Capelle wist met zichzelf geen weg als Siebel en Christiane Lemaitre zette een parodie neer als Marthe, maar kan daarvoor natuurlijk wel de regie en zelfs het oorspronkelijke libretto (het kwartet in het derde bedrijf is een miskleun van belang) inroepen. Dat geldt trouwens ook voor Frédéric Vassar, die terecht het meeste succes oogstte, maar tegelijk het beste paste in de oubollige regie van Van Impe als bekkentrekkende duivel. Alleen de horekens en de bokkenpoten mankeerden nog. Pamela Myers tenslotte was vocaal een behoorlijke Marguerite, maar na het slanke balletmeisje dat Faust in zijn droom was voorgespiegeld, kon zij toch niet anders dan tegenvallen. Faust zocht naar Gretchen en vond Bianca Castafiori. Ah, je ris, de me voir si belle en ce miroir !
DE MAN VAN LA MANCHA
In een interview met onze confraters van « Knack » zegt Marco Bakker dat hij « De man van La Mancha » eerder als een theaterstuk dan als een musical beschouwt en dat is maar goed ook, want wegens plaatsgebrek zijn wij genoodzaakt de muziekbijdrage deze week onder de noemer « theater » ten… tonele te voeren. Zo komt het dat na het verhaal van de boer dat van de dichter (Cervantes) aan bod komt, die via het schrijven van een allegorisch ridderverhaal (Don Quichote) aan de klauwen van de inquisitie tracht te ontkomen. Dit is uiteraard een herneming van de eindeseizoensproduktie in de Opera voor Vlaanderen van vorig jaar die toen enkel in Gent heeft gelopen. Koen Crucke kan als Sancho Panza nog eens alle registers opentrekken. terwijl Marco Bakker als Cervantes/Don Quichote en Marijke Hendriks als Aldonza/Dulcinea hun vedettenrol niet helemaal waarmaken. Toch blijft het merkwaardig dat deze voor een breed publiek toegankelijke musical geen volk trekt, zodanig zelfs dat in Gent de woensdagnamiddagvertoning diende te worden afgelast.
DER BETTELSTUDENT
Gaf Adolf Dresen blijk van een interessante visie op het werk van Moessorgsky, begrijpelijk op de scène en meer uitgediept in de zeer lezenswaardige programmabrochure (zoals het hoort), dan was ook maar enige originaliteit mijlenver te zoeken bij Werner Saladin, die vorig jaar reeds voor de Opera voor Vlaanderen « Der Bettelstudent » ensceneerde (Jan Stroobants zorgde nu voor de herinstudering maar wijzigde niets aan het concept). Als men bij de O.V.V. in het kader van de besparingen dan ook belooft om in de toekomst zo weinig mogelijk nog een beroep te doen op buitenlandse regisseurs, dan hopen we dat ze hiermee dergelijke klungelaars bedoelen. Helaas bleek op de persconferentie dat eerder de schaarse vernieuwers die werden aangetrokken van deze maatregelen het slachtoffer zullen worden…
Nochtans moet het perfect mogelijk zijn hier in Vlaanderen een regisseur zoals Saladin te vinden. Men zou b.v. de amateurgezelschappen eens kunnen aflopen… ! De oubolligheid, het streven naar gemakkelijk applaus (meeklappen zoals bij Eddy Wally of Juul Kabas), inconsequenties in de regie (op het einde een spandoek met « Poland for ever » !), het zijn evenzovele symptomen van een totaal verkeerde opvatting van hoe men naar een breed publiek moet toegaan. Wij hebben helemaal geen bezwaren tegen populaire producties, of het nu operettes zijn of de « blockbusters » van het bekende romantische opera-repertoire, maar het moet mogelijk zijn om deze in een betere regie, met meer respect voor het publiek (dat toch afkomt op de muziek, zodat het zeker niet zal wegblijven tenzij men in extravagante egotripperij vervalt) en zonder een tweede Munt te willen zijn (want daar heeft niemand behoefte aan) te brengen. En de financiële beperking kan ook geen bezwaar zijn want er lopen hier in Vlaanderen zeker bekwame regisseurs rond. En dan bedoelen we daarmee uiteraard niet André Delvaux en consoorten…
Deze trend belooft zich volgend jaar verder te zetten in wat men nu gemeenzaam « een realistisch seizoen » is gaan noemen, omdat men vooral zal roeien met de riemen die men heeft (d.i. het eigen personeel) om binnen het budget te blijven. We kunnen deze realistische visie zeker bijtreden, maar zullen desalniettemin een streng oogje in het zeil blijven houden wat de geboden kwaliteit betreft. Die kan o.a. immers, zelfs binnen die restricties, nog steeds worden opgedreven en dan precies in dat « gemakkelijkere » genre dat de O.V.V. wil brengen. Gemakkelijk mag immers geen synoniem van gemakzucht worden. Maar over het komende seizoen van de O.V.V. later meer.

Referentie
Ronny De Schepper, Juweeltjes in het park, maar dan niet in de juwelenaria, De Rode Vaan nrs.19, 22 en 28 van 1986

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.