Het is al een jaar geleden dat in de Gentse Bijloke de creatie plaatsvond van de opera “Charles Quint”, een werk uit 1857 van Charles Miry dat blijkbaar al die tijd in de kast is blijven liggen. Ik denk dat het John Boeren was die het eruit heeft gehaald, maar heel zeker daarvan ben ik niet. De rol van Marguerite, fille naturelle van Charles Quint, werd gespeeld en gezongen door Amaryllis Grégoire.

17 amaryllis grégoireIk was er helaas niet bij, bij die creatie. Mijn herinneringen aan het pittige Brusselse sopraantje Amaryllis Grégoire gaan al meer dan twintig jaar terug, meer bepaald naar de Elisabethwedstrijd 1992. Ze kon uiteraard op vele supporters rekenen en ze speelde daar ook zodanig op in dat sommigen haar capsones gingen toeschrijven. Niet helemaal terecht en misschien heeft de jury er wel verkeerd aan gedaan haar uiteindelijk toch niet voor de finale te weerhouden. Ook hier werden we dus geconfronteerd met de vraag: wat is de norm? Zij bracht een gewoonweg schitterende czardas uit “Die Fledermaus” (Marc Clemeur, die in de zaal zat, vertelde me ooit eens dat hij deze operette wel eens zou willen brengen in de Vlaamse Opera, wel dan hoeft hij voor deze rol alvast niet verder te zoeken!), deed dat nog eens over in het plichtwerk “Accent”, maar is natuurlijk niet ernstig genoeg voor Bach, Purcell of Mozart (*) – overigens, haar begeleider Luc Devos hier op piano bezighoren was natuurlijk ook een ervaring. En het vooroorlogse hitje van Francis Poulenc was natuurlijk ook eerder een versterking van haar luchtige imago (in dat geval vroeg je je zelfs af waarom Paul McCartney nog taboe is), maar deze leerlinge van Zeger Vandersteene werd door de jury duidelijk niet ernstig genoeg genomen. Daarna was ze ook actief in de “Kinderen ontdekken muziek”-reeks van het Filharmonisch Orkest van Vlaanderen, samen met Herwig De Weerdt. De leiding daarbij was in handen van Dirk Brossé.

Ronny De Schepper
kleurenfoto: Fred van Lieff

(*) Tenminste voor die aria tijdens de Elisabethwedstrijd dus (ik herinner me niet meer welke het was), want later zal ze o.a. in “Die Zauberflöte” te zien zijn en ik kan me best voorstellen dat dit haar wel op het (mooie) lijf geschreven is…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.