Ennio Morricone komt naar het Antwerpse Sportpaleis

24 ennio morriconeDe Italiaanse componist en dirigent Ennio Morricone (°Rome, 10 november 1928) komt op 22 december naar het Antwerpse Sportpaleis. Hij brengt er een selectie uit zijn muziek voor bijna 500 films en televisieseries componeerde. Daarnaast schreef hij ook nog een 150-tal klassieke composities waaronder een opera, een tiental viool- en pianoconcerto’s en kamermuziek, maar het is twijfelachtig dat we daarvan in Antwerpen iets gaan horen, want die zijn hoegenaamd niet “populair”. Het volstaat om op Spotify de vijf cd’s van zijn box “Fifty years of music” aan te klikken om daarvan overtuigd te zijn. Het zal hem echter een zorg zijn, want de componist verkocht wereldwijd meer dan 70 miljoen platen.

Morricone’s eerste composities dateren van de jaren veertig, maar de doorbraak kwam er pas met de Sergio Leone films uit de jaren zestig, waaronder A Fistfull of Dollars, For a Few Dollars More (1965), The Good, The Bad & The Ugly (1966) en Once Upon a Time in the West (1968).
Morricone componeerde eveneens de muziek voor Sacco en Vanzetti, Bernardo Bertolucci’s Novecento, Roland Joffé’s The Mission (1986), The Untouchables (1987) van Brian De Palma en de meeste films van Giuseppe Tornatore waaronder Cinema Paradiso (1988).
Hij was soms ook niet bang om muziek te “recycleren”: Quentin Tarantino has said that some of the Ennio Morricone’s compositions for the film The hateful eight are the unused scores for The Thing (1982), although the choral music playing after Major Warren boards the stage to Red Rock is Ennio Morricone’s “Regan’s Theme” from The Exorcist 2. However, it was probably no coincidence because, according to Quentin Tarantino himself, his two primary cinematic influences on the film were The Thing and Reservoir Dogs. Tarantino remarked that it was the first western scored by Morricone in forty years. He had previously used Morricone’s music in Kill Bill: Vol. 2 (2004), Death Proof (2007), Inglourious Basterds (2009), and Django Unchained (2012). Morricone also wrote a brand-new song, “Ancora Qui”, for the latter. Despite stories of tensions between the two (composer Ennio Morricone had previously been quoted that he would never work with Quentin Tarantino after how his music was handled on Django Unchained, but ultimately changed his mind, and agreed to score this film), Tarantino decided to have Morricone on-board to compose original music for the movie, making it the first film by Tarantino to use mainly an original musical score. Most of his previous films have used mainly source music, with only a few cues of original score.

Referentie
Liliana Casagrande, “Goede muziek kan een slechte film niet redden”, Gazet van Antwerpen, 1 december 2012

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s