Opgepast staat netjes

Er zijn twee jeugdtheaters in Gent waar wij een boontje voor hebben : het Speeltheater en Stekelbees (er zijn er meer maar laten we het hier nu bij houden) en beiden hebben redenen tot juichen. Laten we dus ook onze stem verheffen in het huldekoor, zij het gedempt want de alomgekende subsidiepolitiek van deze regering zou hier en daar misschien nog wel een stokje kunnen voor steken.
Voor z’n vierde seizoen kan het Speeltheater van Eva Bal misschien eindelijk een beroep doen op een eigen zaal. De ASLK heelt immers aan de Dendermondsesteenweg te Sint-Amandsberg een in onbruik geraakte bioscoopzaal aangekocht, die tot een theater zal worden verbouwd. En er wordt aan het Speeltheater gedacht voor wat de exploitatie ervan betreft.
Naast dramalessen voor kinderen en tieners en spelavonden voor volwassenen zal men daar dan ook kunnen kennismaken met het nieuwe, repertoire van het Speeltheater. Dat bestaat enerzijds uit verlengingen zoals “Neusjes” dat we pas onlangs hebben besproken en anderzijds uit nieuwe producties als “Reinaert de Vos” en « Tot we kwaad worden », die pas in het najaar in première zullen gaan.
Het stuk voor tieners “Pas maar op… of anders” loopt nog tot januari ’82. In februari zou het dan moeten worden opgevoIgd door een andere tienerproductie… Als de financies dit toelaten.
Regisseur André Vermaerke heeft voor dit stuk immers een beroep gedaan op drie uitstekende free lance-acteurs, Luk De Koninck. Jakob Beks en Brie Leloup en het is dus niet zeker dat deze mensen ook voor een volgend project beschikbaar zijn.
Er wordt wel eens gezegd dat de leeftijdsgroep van de prille tieners (12-16 jaar) het meest in de kou blijft staan in het theater. Te oud voor de sprookjes van Taptoe of de fratsen van Stekelbees, te jong voor Hamlet of Oh Calcutta. Gelukkig is een en ander nu wel ten goede aan het keren. Naast het Speeltheater hebben b.v. ook Theater Poëzien en Symptoom aangepaste producties op het getouw gezet.
Aan Symptoom komt overigens de verdienste toe de jongeren zelf aan het werk te zetten. Met een resultaat waar we reeds een behoorlijk eurofisch artikeltje hebben aan gewijd en waar we na afloop van “Pas maar op…” nog méér in gingen geloven. Wat die jongeren presteerden kon immers –
alle verhoudingen in acht genomen – naast de nochtans uitstekende vertolking van drie rasacteurs worden gelegd.
Natuurlijk zijn er vaktechnische kneepjes die voor amateurs niet zijn weggelegd. Met zijn “veroveringsscène” verovert Luk De Koninck b.v. niet enkel het hart van Brie, maar ook dat van alle toeschouwers.
Omdat we weer erg kort moeten zijn, beperken we ons tot nog twee opmerkingen : André Vermaerke verdient alle lof voor z’n regie, al kwam de inleiding met het directe contact met het publiek, in het Arenatheater niet zo goed over omdat (alweer) vooral volwassenen op een jongerenproductie afgekomen waren. Dat pedagogische aspect is trouwens een tweede element van lof. Bij de productie is immers een zeer goede werkmap gevoegd. En uit eigen ervaring weten we dat als er één ding is dat de schoolgaande jeugd liever doet dan toneel kijken, dan is het zelf spelen. Dus…

Referentie
Ronny De Schepper, Opgepast staat netjes, De Rode Vaan nr.22 van 1981

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.