Zonder titel (*)

In het stukje “Omdat enquêtes belangrijk zijn” heb ik reeds uitgelegd dat de enquête over popmuziek en televisieprogramma’s, die ik via mijn wekelijkse rubriekjes in het regionale weekblad De Voorpost wou houden, een enorme flop is geworden. Ik kan me zelfs niet herinneren dat er ook maar één inzending was toegekomen. Hoe ik dan aan deze “uitslagen” kom, is mij een compleet raadsel. En zo gedetailleerd dan nog! Zou ik soms de jaarlijkse scholierenpoll van De Rode Vaan gebruikt hebben?

We mogen niet beweren dat onze enquête een succes is geworden. Onze brievenbus was zeker niet te klein… Natuurlijk hebben de «durvers» nu veel meer kans om in de prijzen te vallen. Zij zullen hun boek of plaat eerlang ontvangen en wie een abonnement voor 1980 heeft gewonnen zal daarvan schriftelijk op de hoogte worden gebracht. Bij de ontleding van de uitslag moet men daarmee uiteraard rekening houden, vooral ook omdat de overgrote meerderheid van hen die wél instuurden jongeren waren (misschien door het samenvallen met «Muziek in ’t rond»?).
Onze vraag over de twee rubrieken moeten we dus – als we eerlijk willen zijn -negatief beantwoorden als we het over het kwantitatieve aspect hebben (vaak gelezen of niet). Over het kwalitatieve onderdeel van de vraag spreken weinigen zich uit, ofwel uit schroomvalligheid, ofwel uit de (ongemotiveerde) schrik om geen prijs te krijgen. Bij «muziek in ’t rond» waren er zowel voor als tegenstanders van de «muziekgeschiedenis» die de elpeebesprekingen de laatste maanden had verdrongen. Voor «Hebjetgezien» was er hetzelfde probleem: sommigen vonden dat ik te weinig over de televisieprogramma’s zelf schreef, anderen hadden liever de «cursiefjes-stijl». Evenzo waren er voorstanders van de bespreking van voorbije programma’s, zoals er anderen waren die de informatie vooraf verkozen.
Als meest geliefkoosde televisieprogramma kwam Avro’s Top Pop uit de (brieven)bus, vóór Monty Python en Mork and Mindy. We telden ook de genres samen en dan halen de feuilletons het nipt voor de muzikale programma’s, terwijl ook de speelfilms hoog scoren. Sport, actualiteitsmagazines, kwissen en documentaires worden ook af en toe vermeld, de rest niet. Bij de feuilletons is er een lichte voorkeur voor het komische genre.
Als je de geciteerde programma’s op een zender lokaliseert, dan delen de BRT en de TROS de eerste plaats vóór de AVRO. Op een ruime achterstand volgen dan de VOO, de VPRO, de KRO en tenslotte de NOS en TF1.
Op de radioprogramma’s kregen we meestal géén antwoord en de antwoorden die we wél kregen waren te uiteenlopend om conclusies uit te trekken. De muzikale voorkeur kwam wel uitgebreid aan bod. Winnaars werden (zeer verrassend voor mij): The Police voor Supertramp, Santana, Status-quo en Kiss en (gelijk): Queen, Dire Straits en… Raymond van het Groenewoud. Het is de eerste keer in mijn nu toch al vijfjarige ervaring als journalist dat een Vlaamse zanger zo dicht eindigt. Proficiat, Raymond!
Als we de genres samentellen komen we tot volgende resultaten: 1. Hard-rock, 2. «Pop» (meestal groepen die ofwel in de jaren zestig zijn ontstaan ofwel naar dergelijke muziek teruggrijpen), 3. New Wave, 4. Symfo-rock, 5. Luisterpop, 6. Disco en klassiek. De andere genres waren te weinig vertegenwoordigd om te worden verdisconteerd, één daarvan was «Vlaamse rock», die naast Raymond helemaal geen (!) vertegenwoordiger had, tenzij je Urbanus van Anus (twee stemmen) daartoe zou rekenen.
We hadden beloofd dit even te vergelijken met de procenten van Harmon in 1969 (zie De Voorpost van 2 november). Rock en pop stijgt dan van 30 naar niet minder dan 71 %, easy listening daalt lichtjes van 15 naar 13 %, soul (disco) krijgt een grote klap (van 25 naar 9 %) en bubblegum eveneens (van 20 naar 7 %). Hier is het dus duidelijk dat de leeftijd van de inzenders heeft doorgewogen. Dat pop stijgt is normaal (zelfs veertigers zijn nu reeds met rock opgegroeid dus de markt is veel groter geworden) maar niet zoveel. Vooral disco en bubblegum zouden bij een meer gespreid publiek veel meer halen.

Jan Segers

(*) De titel van het stukje is verloren gegaan, evenals de precieze verschijningsdatum.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.