Een kindertheater waarbij de kinderen echt mogen spelen

De titel “een kindertheater waarbij de kinderen echt mogen spelen” zou normaal een domme titel moeten zijn. Jammer genoeg – zoals zo dikwijls in ons landje – is normaal hier “abnormaal”. In de meeste kindertheaters speelt men vóór de kinderen, die verondersteld worden braaf en stil op hun stoelen te blijven zitten. Om te bewijzen dat dit voor Stekelbees niet het geval is, heb ik hierbij een foto gevoegd, die goed aangeeft hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Er was eens een poppentheater in het Brusselse en dat heette Pompelfloerke. Alhoewel het niet volledig kaderde binnen de steriele, traditionele vormgeving, was het toch veel te braaf, inhoudelijk veel te vrijblijvend voor Harry De Cuyper en Herwig De Weerdt en zij trokken eruit, richting Gent…Daar ontmoetten ze Jan Dambre en Paul De Braeckeleer. Dit resulteerde in poppentheater Stekelbees: lieve jongens (« bezekes ») die echter graag eens prikken (« steken »), leefpatroontjes doorprikken b.v. Met alle nodige zin voor relativiteit.
Als wij aanvoeren dat het kinderpubliek toch weinig kritisch reageert bij sommige nummers, dan repliceert Herwig : « Wat wil je, in één uur moeten wij tegen een hele wereld — school, ouders, televisie — opboksen. Bovendien is het zeer moeilijk, omdat de meeste problemen maatschappij-gebonden zijn. En dan verval je gemakkelijk in abstracties die echter voor kinderen totaal onbegrijpelijk zijn. Kapitalisme b.v., die term als zodanig verwerken in een stuk voor kinderen, zou moorddadig zijn.
Wat we wel kunnen doen, is een paar basisbegrippen bijbrengen. Dat samenwerking beter is dan concurrentie b.v. En ook vechten we tegen het defaitisme dat bij de jeugd is binnengeslopen. Kortom : wij spuiten tegenstof in, wij trachten hen te doen nadenken.
Wij brengen geen eng-politiek theater, maar proberen altijd aan te sluiten bij de concrete leefwereld van het kind. Vandaar ook dat wij ons « poppentheater » blijven noemen
(al hebben concrete poppen er nog weinig mee te zien, red.) en niet kritisch kindertheater of zo. Wij willen voor een ruim publiek optreden, dus ook in parochiezalen of voor de chiro ».
In 1974 monteerde Stekelbees zijn eerste stuk : « Dag ». Het aandeel van het zuivere poppenspel was groter dan in de huidige benadering, maar toch was het reeds een uitschieter daar men verschillende technieken van het spelen met poppen door elkaar gebruikte en men er ook mime en zang in verwerkte.
De tweede productie, « Hoeveel kost de zon », nam de vakantie-commerce op de korrel. Mijnheer Poen (een pop van vier meter) dacht dat hij zelfs de zon kon kopen als « bruinmaakmachine » om dan de mensen daarvoor te laten betalen. Met de hulp van de zonnestralen deden de kinderen echter Mijnheer Poen smelten.
Ruimere belangstelling kreeg de groep bij « Zit daar niet te gapen » waarin de televisie het moest ontgelden. Tijdens de Gentse Feesten van vorig jaar werd dan « Als wij willen spelen » gecreëerd, waarmee ze ook zullen te gast zijn op het Feest van de Rode Vaan.
Het is een zeer sympathiek en ook voor de ouders genietbaar stuk over het stadsjongetje Johnny dat op straten en pleinen wil spelen, maar overal moeilijkheden ondervindt. Ook voor de ouders genietbaar, schreven we, vooral omdat ze hun eigen snuiters ook aan het werk kunnen zien. Stekelbees betrekt de kinderen zeer actief en zeer spontaan bij het spel en mede door de talrijke verkleedpartijen zijn deze er dol op. « Als wij willen spelen » zit ook boordevol goeie, zelfs swingende kinderliedjes (die half november op elpee zullen worden uitgebracht bij IBC).
Tijdens de Gentse Feesten werd dit stuk gebracht samen met « Adhemarke » van Vuile Mong (onder de hoede van het Masereelfonds) en zo kwam het dat Herwig De Weerdt dit jaar werd aangezocht om in Bommerskonten te figureren (terwijl hij overigens ook instaat voor het kinderprogramma van het circus). Als de twee vertoningen samenvallen (zoals op 16 september het geval zal zijn), wordt Herwig als Johnny vervangen door Daan Hugaert (van Het Trojaanse Paard).
De jongste productie van Stekelbees is « Van kuiken tot kieken », over de bedriegerij in de reclame waarbij gebruik gemaakt wordt van poppen, acteurs, schimmenspel en muziek, want inderdaad, Stekelbees is oorspronkelijk als poppentheater begonnen. Onder invloed van (vooral) het Gripstheater – waarvan in Sint-Niklaas het Stokteater onlangs nog een kinderstuk heeft gebracht, nl. “Maximiliaan”, overigens met muziek van Walter Vercruysse van The Bluebirds die ook op de elpee van Stekelbees meespeelt – is Stekelbees echter geëvolueerd naar “het emancipatorische kindertheater”. Dit betekent dat zij vertrekken van de concrete leefwereld van het kind (i.p.v. een sprookjeswereld of zo), zonder evenwel paternalistisch op te treden, wat b.v. nogal eens dikwijls het geval is met sterk politiek gekleurde groepen. Bij Stekelbees wordt het initiatief aan de kinderen overgelaten, alleen geven zij als het ware een paar tips (b.v. dat samenwerken beter is dan concurreren, dat zelf actief bezig zijn beter is dan passief naar televisie te kijken enz.)
Vanaf volgend jaar wordt Stekelbees gesubsidieerd en kan men eindelijk professioneel gaan werken, want 75 voorstellingen per jaar waren met een amateurstatuut niet meer te doen. Vandaar dat nog een aantal mensen werden aangetrokken, zoals Katrien De Vos, net afgestudeerd van het conservatorium, pianist Jef « Zwozze » Lefeve (ex-Roland, ex-Robert Cogoi) en sociale assistente Myriam De Meyer.
Myriam kreeg de taak van « pedagogisch begeleidster », een monsterwoord natuurlijk, maar het is de bedoeling dat Stekelbees nog meer dan nu het geval is zou trachten in te spelen op het leven en de lessen op school, waar ze ook nu reeds geregeld optreden.
Stekelbees speelt in essentie voor kinderen tussen zes en twaalf jaar en wie de stukken « Als wij willen spelen », « Van kuiken tot kieken » of « Ik wil de grootste zijn » wil programmeren, kan dit doen op volgend adres : Hoge Weg 166 in Sint-Amandsberg, tel. 091/51.10.24.

Ronny De Schepper

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.