Daan Bauwens gaat de Bijloke leiden; afscheid van Yves Rosseel

Voor en na het concert van de Academy of Ancient Music vanavond in De Bijloke Muziekcentrum wordt afscheid genomen van directeur Yves Rosseel. Hij begon er 10 jaar geleden. Hij bouwde mee De Bijloke uit tot een echt muziekcentrum. De Bijloke groeide uit tot een van de grotere klassieke muziekorganisaties en zeker de grootste in Oost-Vlaanderen. Het Muziekcentrum zorgde er ook voor dat de Bijlokesite werd herontdekt. De Bijloke kende niet alleen een uitbreiding van de infrastructuur, maar zag een constante groei van het publiek. De omzet groeide van 750.000 euro naar 4,2 miljoen euro. Rosseel neemt eerst wat vakantie. Over zijn toekomst heeft hij nog niet beslist. Zijn opvolger is Daan Bauwens. (De Gentenaar, 19/3/2010; ook de foto, waarop Yves Rosseel aan de linkerzijde van Frank Pauwels is te zien, komt uit De Gentenaar)


De Bijloke was “af” in september 2007. Nu ja, toch zo goed als (de renovatie van het zestiende-eeuws Craekhuys was pas een jaar later klaar). En dus werden de deuren dat jaar feestelijk opengegooid en kon iedereen het werk van de Gentse architect Oswald Van de Sompel gaan bekijken. Met dat Craekhuys erbij zal het “Bijloke Muziekcentrum”, zoals het voortaan zal heten, over vier zalen met in totaal 1.800 plaatsen beschikken. Daarnaast zijn er nog nieuwe kantoren en, niet te vergeten, een prachtig café met uitzicht over de Bijlokesite. Ook de artiestenloges zijn aan de moderne tijden aangepast (televisie- en internetaansluiting) en komen vooral tegemoet aan enkele lijfelijke basisbehoeften zoals een eigen douche en een eigen toilet. En zeggen dat Luciano Pavarotti daar nu niet meer kan gaan op zitten!

De renovatie van de Bijloke heeft “in schuifjes” plaatsgevonden, zo herinner ik mij dat ook het seizoen 2000-2001 op 1 oktober 2000 feestelijk werd geopend, samen met het nieuwe toegangsgebouw. De architectuur van het gebouw zorgde destijds voor een ietwat verhitte discussie. De voorzitter van de Raad van Bestuur, Raoul Wijnakker, kon er zich op dat moment immers nog altijd moeilijk mee verzoenen. In zijn bekende stijl verklaarde hij onomwonden aan de architect, dat hij het gebouw “van binnen zeer mooi, maar van buiten zeer lelijk” vond. “Ik zat niet meer in het college als dit beslist is,” voegde Wijnakker er nog strijdlustig aan toe, “anders was ik nu medeplichtig.” Op de opening voegde hij er trouwens nog een pikante one-liner aan toe. Sprekend over het houten gebinte van het dak van de zaal dat, naar analogie met een schip, vervaardigd is uit gepekeld eikenhout, wees hij erop dat “gepekeld eikenhout weerstand biedt aan parasieten”. De goede verstaander knoopte het in zijn oren…Zakelijk directeur Yves Rosseel trachtte orde op zaken te stellen door te beklemtonen dat hij er dienaangaande een andere mening op nahield. “Maar,” zoals hij de bekende Latijnse spreuk parafraseerde, “de gustibus et de mulieribus non disputandum est.”Wat volgens Wijnakker al evenmin ter discussie staat is de akoestiek van de zaal. “Men mag mij over alles spreken, behalve over de akoestiek. Ik word daar stapelgek van,” besloot hij in een openhartige bui.Volgens Yves Rosseel komt het er vooral op aan om het negatieve imago in verband met de akoestiek van de zaal weg te nemen. En inderdaad, een onbevooroordeelde bezoeker, zoals bijvoorbeeld de Antwerpse componist Wim Henderickx naar aanleiding van de uitvoering van zijn werk “Raga”, heeft daar een heel andere visie op. Deze was juist in de wolken over de akoestiek. Zeker in vergelijking met de Antwerpse Bourlaschouwburg, waar hetzelfde werk enkele dagen eerder was uitgevoerd.JONGERENDat het openingsconcert toen gewijd was aan Gentse kapelmeesters van de Sint-Baafskathedraal was een “statement” van de vzw die belast is met de programmatie en die zich duidelijk wil profileren op Gentse muziek. Maar laten we zeggen dat dit eerder bedoeld is voor de subsidiërende overheid. Naar het publiek toe is het veel belangrijker dat volop de kaart van de jongeren wordt getrokken. Een hele opgave wat dit soort muziek betreft. Of zoals Raoul Wijnakker het formuleerde: “Ik hou mijn hart vast, maar we moeten hen nu eenmaal bijbrengen dat er nog iets anders bestaat dan boer Charel.”In de toekomst zal dan ook volop overleg worden gepleegd met de jeugd van Gent (“en als ze dan niet The Spice Girls vragen, kan daarover worden onderhandeld”), maar voorlopig beperkt het zich tot “samenwerking van het type 1” zoals directeur Yves Rosseel het formuleerde. Dat betekent bijvoorbeeld dat het openingsconcert met het orkest Il Fondamento op 9 oktober nog eens werd overgedaan voor duizend leerlingen uit het hoger middelbaar. Op de vraag in welke mate het concert dan voor jongeren werd aangepast, werd geantwoord dat er ook Brusselse kapelmeesters zullen worden gespeeld! Er was dus blijkbaar nog werk aan de winkel…ONVERANTWOORDDat het concert van de Operastudio in de Bijloke uiteindelijk niet doorging, is op zich niet zo erg (al zal die mevrouw die speciaal met de fiets van Aalter was gekomen daar wel anders over denken). Tenslotte werd het daarna nog eens overgedaan tijdens een lunchconcert in de Vlaamse Opera.Wat ik echter niet mag nalaten te signaleren, is dat wij toen met een tiental mensen gedurende een klein halfuur zo maar vrij hebben rondgelopen in de toegangshal en de concertzaal van de Bijloke. Uiteraard waren wij brave concertbezoekers die niets kwaads in de zin hadden, maar het is toch onverantwoord dat dit zo maar kon.Bovendien waren sommigen van oordeel dat het concert niet in de hal maar in de concertzaal zelf zou plaatshebben, aangezien alle lichten daar brandden. Toen we een passerende werkman daarop attent maakten, antwoordde die dat die lichten ALTIJD branden. Wie daarvoor een goede reden kan verzinnen, mag ons die signaleren. “Anders hebben we toch liever dat dit geld besteed wordt aan gratis nieuwjaarsrecepties!” schreef ik toen cynisch in Het Laatste Nieuws en daarmee had ik het verkorven bij de hoge heren die de Bijloke besturen. “Typisch Laatste Nieuws!” werd er gezegd. Alsof ik dit niet in De Rode Vaan had “durven” schrijven, als ik daar toen nog voor gewerkt had. Ik hoop trouwens dat men ondertussen al een beetje zuiniger met de elektriciteitsrekening omspringt (al was het maar omwille van Al Gore) en dat het ook met de beveiliging van het gebouw een beetje beter gaat. Zelf kan ik daarover niks zeggen, want ik heb sedertdien geen poot meer in de Bijloke gezet. Dit voorval was trouwens één van de redenen waarom ik met journalistiek ben gestopt (er waren gelukkig ook nog andere, ernstiger redenen), want men heeft hier in dit land toch zo’n verschrikkelijk lange teentjes. “Veel ziel,” zoals Robbe De Hert dat pleegt uit te drukken. Ronny DE SCHEPPER

2 gedachtes over “Daan Bauwens gaat de Bijloke leiden; afscheid van Yves Rosseel

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.