Lectuurstatistiek (1974)

Toen ik mijn burgerdienst deed bij prof.Bolckmans vroeg deze me om de gegevens van een enquête die in 1974 bij de studenten was gehouden i.v.m. hun keuze uit de opgelegde lectuur te verwerken. Op 13 juni 1975 diende ik mijn rapport bij hem in, dat ik grotendeels ben verloren, alleen die van het onderdeel toneel en proza uit de 13de tot 18de eeuw heb ik hier nu juist teruggevonden. Even wat uitleg bij de cijfers: eerst krijg je tussen haakjes de stand bij een gelijkaardige enquête in 1972, daarna de stemmen van de Germanisten (op een totaal van 196), van de Romanisten (39), de overige richtingen binnen de Letteren en Wijsbegeerte (42) en tenslotte die van de faculteit Rechten (166), gevolgd door het totaal (op 443 dus).

PROZA 13de-18de EEUW
(2) 1.Erasmus: Lot der Zotheid 104 15 19 68 206
(1) 2.Lazarillo de Tormes 73 15 14 56 158
(3) 3.Boccaccio: Decamerone 68 9 15 29 120
(7) 4.Goethe: Werther 52 20 8 31 111
(5) 5.Voltaire: Candide 33 0 7 40 80
(3) 6.Thomas More: Utopia 16 4 9 42 71
(9) 7.Daniel Defoe: Robinson Crusoe 5 6 6 27 44
(7) 8.Prévost: Manon Lescaut 9 0 0 21 30
(10) 9.Swift: Gullivers reizen 10 7 4 8 29
(-) 10.Laclos: Les liaisons dangereuses 8 0 1 1 10
(11) 11.De saga van Egil 7 0 1 0 8
(14) 12.Rabelais: Gargantua 2 0 1 3 6
(13) 13.Rabelais: Pantagruel 0 0 0 4 4
De “uitslag” van het onderdeel “proza van de twintigste eeuw” heb ik niet meer, maar wel de volgende commentaar hierop van mijnentwege: “De rangschikking van het onderdeel ‘proza van de twintigste eeuw’ lijkt mij nogal onderhevig aan verschuivingen veroorzaakt door de actualiteit (Solzjenytsin, Hess, Böll…). Alhoewel dit soms wel kwalijk naar sensatiedrang geurt, is dit verschijnsel in se niet slecht natuurlijk. Om dan echter ‘het politieke evenwicht te behouden’, zou ik de mogelijkheid willen voorstellen om Pablo Neruda (weliswaar dan bij de poëzie) ook aan de beurt te laten komen.”
TONEEL
(2) 1.Ibsen: Spoken 95 29 23 66 213
(1) 2.Brecht: Moeder Courage 77 10 14 75 176
(4) 3.Beckett: Wachten op Godot 67 29 17 46 159
(3) 4.Shakespeare: Hamlet 14 20 9 80 123 (*)
(5) 5.Hauptmann: De wevers 35 8 10 66 119
(8) 6.Strindberg: De vader 62 3 8 31 104
(6) 7.Shakespeare: Macbeth 9 7 14 52 82
(10) 7.Goethe: Faust 71 1 6 4 82
(-) 9.Ionesco: De rinoceros 35 1 7 26 69
(11) 10.Racine: Bérénice 34 0 2 1 37
(-) 11.Albee: Virginia Woolf 9 4 3 20 36
(7) 12.Shakespeare: Othello 3 7 7 18 35
(-) 13.Racine: Iphigénie 32 0 0 1 33
(9) 14.Shakespeare: King Lear 6 5 5 16 32
(-) 15.Corneille: Horace 25 0 0 1 26
(-) 16.Weiss: Marat/Sade 9 0 2 3 14
(-) 17.Gombrowicz: Yvonne 2 0 0 0 2
En ik was zo vrijpostig om er ook een opmerking van mijnentwege aan toe te voegen: “Tot slot zou ik vooral ten behoeve van de vele Chantals, Marie-Christines, Claudes en Jean-Pierres in de Rechten en de Romaanse willen suggereren dat voor hen ook de mogelijkheid gelaten wordt een Vlaamse auteur van internationaal niveau te kiezen. Ik denk aan Van Ostayen voor poëzie, Boon voor proza uit de twintigste eeuw en Heyermans en Claus voor toneel (deze laatste twee kwamen trouwens relatief veel voor bij het laatste onderdeel (“andere gelezen werken”).”

Ronny De Schepper

(*) Slechts veertien Germanisten die voor “Hamlet” kozen? Het lijkt ongelooflijk, maar men moet daarbij rekening houden dat Germanisten geen werken mochten kiezen in de taal die ze bestudeerden. Het waren dus veertien Germanisten die Duits volgden die voor “Hamlet” kónden kiezen, tegenover 77 voor Brecht bijvoorbeeld. Hoe het dan kon dat 29 van de 39 Romanisten toch voor “En attendant Godot” mochten kiezen, weet ik ook niet. De 67 Germanisten die ervoor kozen wijzen er alleszins op dat Bolckmans er niet van uitging dat het origineel eigenlijk “Waiting for Godot” was…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.