Tomma Wessel

Tomma Wessel“Tomma Wessel heeft soul!” schreef André Posman van de Rode Pomp destijds en nochtans had hij met zijn programmatie geen bocht van 180 graden gemaakt zodat James Brown reeds aan de horizon werd gesignaleerd. Nee, Tomma Wessel speelt zowaar blokfluit met soul. Als Giovanni Antonini van Il Giardino Armonico wel rock’n’roll uit dat instrument kan krijgen, moet dat inderdaad kunnen. Bovendien bracht de in Hannover in 1966 geboren Tomma Wessel een zeer aantrekkelijk programma in de Rode Pomp. Er was b.v. barokmuziek van Elisabeth Claude Jacquet de la Guerre. De begeleiding was trouwens ook niet mis: Martin Bauer op gamba en Ewald Demeyere (*) op clavecimbel en voor het moderne gedeelte haar echtgenoot Geert Logghe op piano.

Tomma Wessel vormt met Karin Gutsche, Marleen Vertommen en Ines Rasbach ook het blokfluitkwartet Carré dat zich specialiseert in hedendaagse werk. Zo brachten zij op 11 mei 1995 in de Logos Tetraëder de creatie van een werk van Claude Coppens en op 28 november 1996 waren ze te gast in het foyer van de FNAC, waar ze een gratis programma brachten dat twee dagen later (maar dan tegen betaling) nog eens werd overgedaan in de aula van de universiteit. Zo kon men de compositie “Les Indiennes Galantes ou Les Folies Flamandes” die Alvaro Guimaraes voor Carré schreef reeds in avant-première beluisteren.
Carré behaalde in 1997 de eerste prijs in de Internationale Orpheus‑wedstrijd voor hedendaagse kamermuziek in Antwerpen. In 1998 won dit ensemble de derde prijs in de Internationaler Wettbewerb für junge Kultur Düsseldorf, waar Carré optrad met slagwerker Michael Weilacher.
Wessel nam ook deel aan het toetsenproject van Johan Huys in het museum voor sierkunst op 16 mei 1994, want ze studeerde ook piano aan het Gentse KMC bij Claude Coppens, waar ze tevens kamermuziek bij Marcel Ketels en blokfluit bij Patrick Peire volgde. Voor dit laatste instrument volgde ze uiteraard ook tal van master classes o.a. bij Clas Pehrsson.
Tomma Wessel musiceerde o.a. samen met Ex Tempore, Musica Antiqua Köln, Champ d’Action, Collegium Instrumentale Brugensis, Il Novecento, Het Vlaams Symfonieorkest en Das Urensemble. Zij werkte ook mee aan verscheidene radio‑ en CD‑opnames. Zij is docente voor hedendaagse blokfluitmuziek aan het Conservatoire Royal de Bruxelles en lerares blokfluit en kamermuziek aan het muziekconservatorium van Brugge.
Sinds 2001 maakt zij deel uit van het blokfluitkwartet Apsara. Apsara komt uit de Indische mythologie en betekent zowel hemelse dans alsook ongebruikt potentieel. Apsara bestaat voor de helft (Ines Rasbach en Tomma Wessel) uit hogergenoemd kwartet Carré, waarvan het niet duidelijk is of de twee overblijvende meisjes nu hiermee zullen doorgaan. Opvallend is dat Apsara zich bij hun maiden-optreden in Logos op 9/2/2001 voorstelden met een volledig hedendaags programma (Frans Geysen, Luciano Berio, Helmut Oehring…), terwijl Carré toch ook barokmuziek bracht. Of dit nu aan de locatie (Logos) te wijten is of de splitsing van Carré meteen ook de splitsing in twee genres betekent, zou ondertussen de toekomst moeten uitgewezen hebben, maar ik ben Tomma (net als zovele anderen) uit het oog verloren van zodra ik de beroepsjournalistiek vaarwel heb gezegd. (Omgekeerd zijn die vele anderen ook mij uit het oog verloren, dus that seems to set things right.)

Ronny De Schepper

(*) Wie wil weten waarom “Bohemian rhapsody” van Queen nu precies een “rhapsodie” wordt genoemd die kan terecht bij… Ewald Demeyere die clavecimbel studeerde bij Jos van Immerseel.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.