De televisieserie “Holocaust”

Het is nog niet dikwijls gebeurd dat de BRT-programmatoren zich op het scherm komen verantwoorden vooraleer met een nieuw feuilleton te starten. Daar er in de verschillende media reeds veel om te doen geweest was, zal dit dan wel een extra-factor geweest zijn om nog meer kijkers voor het BRT-scherm te vergaren voor de eerste aflevering van Holocaust op 13/9/1978 (*).
En daar zijn we gelukkig om. Het is duidelijk dat we over dit feuilleton niet enkel in termen van artisticiteit kunnen spreken. Zeker wij niet (hiermee bedoelde ik de redactie van “De Rode Vaan”, waar deze tekst voor het eerst is verschenen). Wij kunnen de BRT dan ook volledig bijtreden wanneer zij stelt dat zij het bij de uitzending nodig acht “aan te duiden dat zelfs in een beschaafde maatschappij steeds krachten sluimeren om te ontaarden in de barbaarsheid”.
Het probleem werd echter (uiteraard!) niet politiek gesteld. Ook niet in het feuilleton zelf (wat zou je willen: het is van Amerikaanse makelij). Zodat het niet duidelijk werd hoe en door wie die barbaarse krachten worden opgewekt.
De grootste inhoudelijke fout van het feuilleton is dan ook dat men de nazi’s als een bende imbecielen afschildert. De regisseur heeft er blijkbaar naar gestreefd dat de “nazistische” acteurs erg vlak acteren, toonloos en haast automatisch. De “joden” daarentegen moeten juist erg pathetisch, erg emotioneel acteren.
Dergelijke zwart-wit voorstelling is te prefereren boven de jongste trend om “begrip te tonen”, maar anderzijds doet ze dus zoals gezegd afbreuk aan de historische realiteit. Maar het is natuurlijk veel gemakkelijker, vrijblijvender, om de nazi’s als een soort wezens van een andere planeet voor te stellen, die geen enkele maatschappelijke voedingsbodem hebben…
Toch is het o.i. volkomen terecht de bevolking op deze “populaire” manier (het feuilleton ligt in de lijn van “Rich man, poor man” en “Roots” zelfs qua thematiek en uitwerking) met de bruine terreur te laten kennismaken. “Souvenirs de Justice” van Max Ophuls doet het veel beter maar zal wellicht niet één tiende van de kijkdichtheid van deze serie halen, dus…
Hopelijk komt in het debat de politieke achtergrond wat meer naar voren (en spitst men zich niet uitsluitend toe op het antisemitisme), zodat ook de naoorlogse mens niet zal kunnen zeggen: “Wir haben es nicht gewusst…”

(*) De BRT was er deze keer dus toch wel vroeg bij, want in de VS was de serie pas op 16 april in première gegaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s