Vzw “Op Stapel” organiseert kamermuziekconcerten in de Ridderzaal van het Gravensteen.

Koukleumen hoeven geen schrik te hebben. De zaal wordt verwarmd en van modern comfort voorzien. De reeks van zes concerten start op 6 november 1993 met een optreden van Ilja Laporev, eerste cellist van het orkest van de Vlaamse Opera. Hij vertolkt werk van Sjostakovitsj, Dvorak en Brahms. Later volgen Franse vocale muziek, vroege Italiaanse barok, een vioolrectial en een programma rond Messiaen. Afsluiter is het octet van Mendelssohn, eveneens door solisten van de Vlaamse Opera. Niet verwonderlijk, vermits de motor achter de vzw Femke Sonnen is, hoofd van de tweede violen in het opera-orkest.
Femke Sonnen begon op vijf jaar viool te spelen. Ze studeerde bij Leo Boelens en Herman Krebbers in Amsterdam en nadien bij Charles-André Linale en Keiko Wataya in Utrecht. Van 1986 tot 1990 was ze concertmeester van het strijkorkest “La Primavera” te Amsterdam, dat samenwerkte met solisten als Ronald Brautigan, Theo Olof, Jaap van Zweden en Vera Beths. Zelf trad ze toen ook reeds als soliste op. In 1994 stichtte ze ook het Mercurius-Ensemble, waarvan ze uiteraard zelf deel uitmaakt, naast violiste Carol Minor, celliste Muriel Bialek en het echtpaar Eva en Thomas Frühauf resp. altviool en cello.
Op 25 februari 1995 startte dan een nieuwe reeks Op Stapel-concerten in het Gentse Gravensteen met twee meesterwerken uit het repertoire voor klarinet: twee kwintetten, resp. van Mozart en Brahms. Solist was Raymond Dils, de eerste assistent van Walter Boeykens in Antwerpen. Rond hem werd dan een strijkkwartet gevormd, uiteraard met Femke Sonnen, de organisatrice, zelf, maar ook met zijn vrouw Nathalie op viool, terwijl de altvioliste en de cellist eveneens een paar vormen (dit lijkt Abba wel!), namelijk Eva en Thomas Frühauf. Voor het seizoen 1996-97 stapte Femke over naar het orkest van de Munt.
Op 15 december 2013 ging dan “De Levende Stoel” in première in het Theater Tinnenpot te Gent. De Japanse schrijver Taro Hirai (1894-1965), beter bekend als schrijver van griezelverhalen onder de naam Edogawa Rampo, inspireerde violiste Femke Sonnen tot het creëren van muziek en tekst voor het muziektheaterstuk “De Levende Stoel”. Muziek en woorden zijn met elkaar verweven en voeren u mee naar daar waar geliefden elkaar nooit zullen ontmoeten, waar intens geluk, troost, diepe ellende, bedrog, verlangen, erotiek, mysterie en dood u doen sidderen en dromen van een bizarre, geheimzinnige wereld.
Voor deze voorstelling deed Femke een beroep op de acteurs Guido Vanderauwera & Ilse De Rauw en op het Rosamunde Strijkkwintet, bestaande uit Femke Sonnen, viool (uiteraard), Inge Walraet, viool; Traudi Helmberger, altviool; Greet Gils, cello en Dirk van Gorp, contrabas. Muziek en tekst zijn dus van Femke Sonnen zelf en ze kreeg regie-advies van Jo Decaluwe.

Referenties
DRG, Concerten in Gravensteen, Het Laatste Nieuws 5 november 1993
DRG, Met Femke Sonnen in ’t Gravensteen, Het Laatste Nieuws 18 december 1993

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s